Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolchefen borde besöka Brunnsäng

Eftersom jag har tid och tycker det är intressant att följa barnbarnens skolgång i Brunnsängskolan så har jag vid upprepade tillfällen deltagit hela dagar i skolan och även som extraresurs vid utflykter.

Detta är inte ett klagobrev för att nedvärdera lärarna utan tvärtom en hyllning till de hjältar som orkar att dag ut och dag in jobba i en arbetsmiljö som ingen annan (utom möjligen vårdpersonal) skulle acceptera. Vad det beror på kan vi bara ana – personalen är övervägande kvinnor.

I stället vill jag sätta fingret på den ömma punkt som till stor del är orsaken till dagens situation, och där jag skulle vilja ha svar på från den som är skolchef i Södertälje kommun.

Hur kunde kommunen sälja ut fullt funktionsdugliga skollokaler till Engelska skolan till priset av att sju- och åttaåringar ska trängas i för små utrymmen i undermåliga lokaler i baracker och paviljonger. 28 elever i en lokal som förmodligen är anpassad för max 22, vilket har till följd att det blir för trångt, inget utrymme över för läraren att skilja eleverna åt.

Jag skulle önska (eller kräva) att skolchefen gör ett studiebesök i någon av lågstadieklasserna i barackerna och verkligen upplever den omänskliga situation som ni utsätter dessa våra yngsta skolelever för under en viktig period i deras liv. Nu går tiden i skolan åt till att lösa konflikter i stället för att lära eleverna att lyssna och ta in kunskap.

Jag vill säga att jag har andra erfarenheter från de klasser som går i den nya skolan med en bättre miljö och betydligt lugnare – i alla fall sedan man kom på att det skulle vara väggar mellan klassrummen.

Upplevelsen av en skoldag var att under hela dagen så var barnen i stort sett bara tysta under de tjugo minuter de tuggade i sig maten i en i och för sig underdimensionerad matbespisning, där de sitter i uppehållsrummet och äter.

De svagare eleverna uppfattar jag får inte den hjälp de behöver och ljudnivån är förskräcklig. Det gör att även de som klarar av att arbeta själva har svårt med koncentrationen och hör inte när och vad läraren ger för instruktioner.

Nu vill jag inte bara ha till svar att det blir bättre när Viksbergskolan är klar, vilket det förhoppningsvis blir, men det är en och en halv termin kvar till dess.

Orolig mormor

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare