Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sjukhusets chef om nedkissade patienter

LT skrev tidigare om patienter som tvingats ligga nedkissade i korridoren på Södertälje sjukhus eftersom personalen inte haft tid att ta hand om dem. Det är enligt sjukhus-chefen Mikael Runsiö helt oacceptabelt.

Annons

DEL 3. – Sådant är inte acceptabelt. Det är svårt för mig att gå in i enskilda fall, men någonstans har det med prioriteringar att göra. Att prioritera att låta människor ligga nedkissade och utan mat, det är inte acceptabelt på något sätt, säger Mikael Runsiö, sjukhuschef på Södertälje sjukhus.

Om personalen har andra mer akuta patienter då?

– Jag kan inte gå in i enskilda fall, men det är därför vi har avvikelserapporteringssystemet, så att man kan anmäla det och lära sig hur man hade kunnat göra annorlunda, säger Runsiö.

I flera avvikelserapporter anges stress, överbeläggningar och personalbrist. Enligt Runsiö är det inte meningen att sjukhuset ska ha en ständig beläggning på över hundra procent. Men han poängterar att statistiken inte visar hela bilden.

– Det går inte bara att räkna sängar eller patienter. De kan ju vara mer eller mindre krävande. I somras hade vi färre platser, men förstärkte med mer personal.

– Men vi ligger absolut för högt, så är det. Det är klart att det är bekymmersamt. Ytterst är det ju ett omak för patienterna och det skapar naturligtvis en ansträngd arbetsmiljö, säger han.

Men han tycker inte att det finns någon anledning till oro inför de stundande jul- och nyårshelgerna, när vårdplatser stängs och personal går på semester.

– Det är alltid svårt att förutsäga hur det ska bli, men jag tycker att vi förbereder oss väl. Jag tycker inte att man behöver vara orolig, varken som patient eller medarbetare, säger han.

En behöver inte oroa sig för att ligga i korridoren?

– Det är klart att det inte ska vara så, men det kan bli så. Vi har svårt att dimensionera perfekt i varje läge.

Apropå att läkare känner en press att gå en extra rond och skriva ut patienter, som framkom i den första delen av LT:s sjukhusgranskning, säger Mikael Runsiö:

– Vi följer återinläggningar och ser ingen drastisk ökning, men det är något vi följer. Det är inte bra vård att behöva komma två gånger för att få samma problem löst.

Åtgärder som förhoppningsvis ska minska beläggningen är en satsning på videokonferensutrustning för att underlätta vårdplanering och möten mellan olika parter, att en femdygnsavdelning omvandlas till sjudygnsavdelning från januari, bättre utnyttjande av ASIH (avancerad sjukvård i hemmet), förbättrade beslutsprocesser och samarbete med kommunen för att ta emot färdigbehandlade patienter.

Det nya sjukhuset kommer också att öka antalet vårdplatser med 20 till 30 procent när det står klart. Men det räcker inte med fler vårdplatser om det inte finns personal, påpekar Runsiö.

– Det är en stor utmaning och det har vi nu på agendan lokalt, men också centralt i både personalchefsgruppen och direktörsgruppen i landstinget. Vi funderar på hur vi ska förbättra attraktiviteten att jobba med den här typen av vård, säger han.

Och målet är att locka ännu fler patienter till Södertälje sjukhus, från till exempel Botkyrka.

– Vi har den ambitionen. Det ser vi som en gynnsam tillväxt för sjukhuset.

Klarar ni det?

– Det är målsättningen med det nya sjukhuset, med ett utökat antal platser och satsningen på ASIH och andra typer av e-hälsoinsatser, säger Mikael Runsiö.

Del 3: Ledningen

Överbeläggning av patienter och brist på vårdplatser har Södertälje sjukhus dragits med i flera år. Nu granskar LT i en serie artiklar hur det påverkar vårdpersonalen, patienterna och ledningen på sjukhuset.

I tredje och sista delen ger sjukhuschefen Mikael Runsiö sin syn på saken.