Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sjöfarten orolig över fortsatta broproblem

Inte bara bilister förbi och i Södertälje, utan också sjötrafiken genom Södertälje kanal har drabbats hårt av brohaveriet. – Vi är jättebekymrade, juli var en riktigt dålig månad för oss, säger Carola Alzén vd på Mälarhamnar i Västerås.

Den segelfria höjden för fartyg i Södertälje kanal är 26 meter, cirka 250 gånger om året kommer det fartyg som är högre än så, dessa nätter öppnas motorvägsbron, Saltsjöbron och tågbron. Men inte nu, när motorvägsbron är trasig.

Den nya prognosen med ytterligare minst tre veckor utan öppningsbar motorvägsbro (och Saltsjöbro) var inte vad Sjöfartsverket, Föreningen Svensk sjöfart (tidigare Redarföreningen) och Mälarhamnar hoppats på:

– Initialt har vi klarat av att lasta om gods till mindre fartyg, och vi vet att en del fartyg har lyckats klara sig under broarna genom att kapa höga master. Men risken är att vi tappar gods till andra hamnar när det drar ut på tiden, säger Carola Alzén i Västerås. Det har kostat oss, och andra, pengar.

– Det är klart att detta drabbar sjöfarten på ett olyckligt sätt. Vissa rederier har drabbats av stora kostnader eftersom de har fått lasta om till mindre fartyg, säger Rikard Engström, vice vd på Föreningen Svensk Sjöfart till Sjöfartstidningen, som samtidigt påpekar att det är för tidigt att säga exakt hur stora kostnader det rör sig om.

– I det här skedet ser aktörerna förstås till att lösa alla de problem som kan tänkas uppstå på grund av brostängningen, kostnadsanalysen kommer i ett senare skede.

– Det är oerhört viktigt att bron lagas så fort som möjligt, säger Sjöfartsverkets kommunikationsdirektör Ulrika Engström, som varit med för verkets räkning i flera övergripande transportmöten angående bron.

– Jag tycker att Sjöfartsverket verkligen dragit sitt strå till stacken, bland annat med färre broöppningar vid Mälarbron. På kort sikt drabbas sjötrafiken av kostnader och problem med att få godset till rätt ställe och i tid, men på lång sikt finns det en risk att man inte litar på själva transportslaget.

Samtidigt bekymrar sig Carola Alzén för vad som händer om reparationerna drar ut ännu längre på tiden, än den senaste prognosen:

– Fortsätter avstängningen ännu längre in i september har vi spannmålsproduktionen att hantera, och vad som då kommer hända är jag helt klart mycket orolig över. Men det som hänt är exceptionellt, även om det visar att vi har ett sårbart system.

Rikard Engström på Svensk sjöfart pekar också på hur viktigt det är att se helheten inom infrastrukturen, att man inte kan bygga trafiksystem som riskerar att förstöra för varandra, utan som i stället stöttar.