Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Scania premiäråker Sveriges längsta lastbil

Med en totallängd på 31,5 meter ska de nya lastbilarna vara kostnadseffektiva men även mer miljövänliga. – Vi kan nästan halvera C02 utsläppen, säger Anders Gustavsson vd för Scania Transportlaboratorium.

Annons

Flera nyfikna lastbilschaufförer var samlade tidigt på förmiddagen vid Scanias lastbilsverkstad. Den nya långtradaren var fullastad med motorer, axlar och växellådor för att transporteras till Holland.

Med en prövotid på 3 år har Scania tillstånd att köra lastbilar på 31,5 meter i Sverige. Då maxlängden fortfarande ligger på 16,5 meter i övriga Europa måste bilen lastas om i Helsingborg.

– Vi har jobbat i tre år för att få köra längre ekipage för vi ser stora miljövinster i det, säger Anders Gustavsson.

För att garantera säkerheten har flera praktiska prov gjorts tillsammans med transportstyrelsen.

– Vi har laglydiga chaufförer. Men med de här lastbilarna är det ännu viktigare att hålla hastighetsbegränsningen på 80 kilometer i timmen. Så vi har ställt ned hastigheten för att det inte ska gå att köra för fort, säger Anders Gustavsson.

Lastbilschauffören Mikael Huldt är en av de två som kommer göra premiärkörningen. Han har förberett sig genom att läsa på hastighetsreglerna och vart de får köra och stanna.

– Det känns väldigt roligt. Det är lite maffigt med 32 meter! Det här kan komma att förändra transportnäringen om några år. Det är spännande! säger han.

Med 31,5 meter släp

Förbrukningen beräknas ligga på 4 liter diesel per mil. Det går att jämföras med 3 liter diesel per mil för en lastbil som är endast 16,5 meter lång.

Bromssträckan är nästan lika lång som för en vanlig lastbil. Varje axel bromsar sin egen last. Lastbilen har 10 axlar medan en vanlig lastbil normalt har 5.