Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Scania i europeisk lastbilsutmaning

Scania antar Nederländernas utmaning att köra en konvoj från Södertälje till Rotterdam med lastbilar som kan köra så nära varandra att de sparar bränsle på lägre luftdrag.(uUppdaterad 09.44)

Annons

Ner till tio meter mellan lastbilarna. Så nära ska Scania bevisa att det går att köra lastbil säkert på vägarna med ny teknik. Tisdagen den 29 mars avgår en lastbilskonvoj med tre extra långa lastbilar från Scanias fabrik i Södertälje. Den 6 april ska de vara framme i Rotterdam i Nederländerna dit även andra lastbilstillverkare som Volvo och MAN kör sina konvojer.

– Vi har forskat på den här tekniken under hela tiotalet. Det är fortfarande på forskningsstadiet men det här är en manifestation för att visa vad som är möjligt och vilka förändringar i regler och lagar som krävs för att det ska kunna användas, säger Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania.

Platooning som tekniken kallas är ett koncept för konvojkörning där lastbilarna kör med korta avstånd i led för att minska luftmotståndet och därmed spara bränsle, upp till tio procent enligt Scania. För att kunna köra med avstånd ner till tio meter mellan varje bil och inte riskera säkerheten har bland annat Scania utvecklat teknologi som gör att bilarna är uppkopplade mot varandra och hela tiden kommunicerar. Tekniken är inte i bruk i dag och Hans-Åke Danielsson tror att det kan ta några år innan vi ser den på vägarna.

– Även om vi kan köra nu så får vi inte. Det finns lagar som anger det tillåtna avståndet till bilar framför och de är i dag anpassade efter människans reaktionsförmåga och inte teknikens, säger han.

Initiativtagare till den så kallade "European Truck Platooning Challenge" är Nederländerna, EU:s ordförandeland, med stöd av den europeiska bilindustrins branschorganisation, ACEA.

– Holland vill själva införa den här typen av konvojer, säger Hans-Åke Danielsson.

Men det handlar inte om förarlösa lastbilar?

– Nej, det kommer dröja ett par decennier innan vi ser självkörande lastbilar på allmän väg. Vi kommer att visa självkörande lastbilar i maj men de är inte tänka för allmän väg utan kanske i gruvområden.