Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Saltsjöbron stängs – måste renoveras

Så var det dags igen. Broarbete i Södertälje – nu ska Saltsjöbrons norra klaffar och cylindrar renoveras. Nästa måndag och tre veckor fram blir det omdirigeringar av trafiken.

Annons

Den snart 15 år gamla bron måste renoveras, och all lokal trafik som går på bron kommer att ledas om till motorvägsbron och Grödingevägen och Gärtunavägen under en tre veckorsperiod.

Precis som förra året.

Avstängningen görs från och med den 4 april kl. 07.00 till och med den 24 april kl. 24.00.

Förra året tog det lite mindre än tre veckor för Trafikverket att genomföra renoveringen på den södra sidan. Och man räknar alltså med denna tid igen.

Trafikverket kommer att byta ut lyftcylindrar på den norra broklaffen, vilket innebär att arbetena måste utföras när bron är i öppet läge. Väg 502 vid Saltsjöbron stängs därför av mellan Grödingevägen och Hertig Carls väg.

All trafik hänvisas under renoveringstiden via omledningssträckan:

Norrgående trafik över Saltsjöbron: E4/E20 till trafikplats Moraberg – väg 225 – Gärtunavägen – Nynäsvägen – Grödingevägen.

Södergående trafik över Saltsjöbron: Grödingevägen – Nynäsvägen – Gärtunavägen – väg 225 – Trafikplats Moraberg – till E4/E20.

Gång- och cykeltrafikanter hänvisas helt enkelt till Slussbron under perioden.

Även busstrafiken drabbas:

– Men det är inga jätteändringar för vår del, säger Ulf Håkansson på Nobina. Förra året fanns ju 765 som gick över Saltsjöbron, men den finns ju inte längre.

– Nej, det är bara 759 som drabbas, men eftersom det finns andra busslinjer som går på södra (västra) sidan (754) så ser vi att det räcker att 759 (mot Fornhöjden) går från centralen och via Slussbron till Grödingevägen och vidare.

Nattbussen 797 kommer att få ändrad rutt också.

– Men 797:ans hållplatser Hantverksvägen och Gjuteriporten kommer knappast att trafikeras. Vi kommer att ha en minibuss som utgår från centralen.

Nobina (SL) tror att broöppningen inte ska påverka trafiken i stan så mycket.

– Men om det blir problem på motorvägsbron då ..., när det bara är en fil på Turingegatan vid Mälarbron. Inte bra, säger Ulf Håkansson.

Saltsjöbron byggdes 2001 för att avlasta E4/E20 motorvägsbron, främst efter det stora haveriet på bron 1990.

Bron, som är 53 meter lång och har 26 meter segelfri höjd är, liksom motorvägsbron, öppningsbar, fast med en annan teknik.

– Om inget extraordinärt händer ser jag inga stora problem med stängningen. Men det är klart, går motorvägsbron sönder skulle det bli rörigt, då Saltsjöbron är alternativ väg normalt, säger stadsmiljöchefen Björn Rabenius.