Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Saknade pengar men åt dyrt julbord

Samtidigt som uppföljaren till hyllade ”Livet, bitch!” ströks från Oktoberteaterns program efter bara en föreställning, bjöds styrelsen på julbord på exklusiva Oaxen ute på Djurgården. Men nu – efter kritiken – tvärvänder styrelsen.

Annons

Uppföljaren till Oktoberteaterns hyllade ”Livet, bitch!” – som gjorde succé på Stadsteaterns scen 2013 – skulle bli en minst lika stor framgång, hoppades den unga kvinnoensemblen på under flera intervjuer i LT.

Desto snopnare blev många när SVT kunde avslöja att föreställningen – efter två års arbete med workshops och repetitioner – endast skulle spelas upp en enda gång och det klockan 13 i onsdags förra veckan.

– Det är tyvärr så att de ekonomiska förutsättningarna ändrar sig en hel del på en teater som har så lite medel att röra sig med som vi har, sade Rebecka Asshof, producent på Oktoberteatern till tv-kanalen.

Bakgrunden var att Teaterförbundet krävt att fyra av de sex unga kvinnorna (21-22 år gamla), som till största delen jobbat helt ideellt med workshopen en dag i veckan under två års tid, skulle få avtalsenligt betalt för fyra scenframträdanden och lika många repetitioner – 900 kronor per tillfälle i stället för de 450 som Oktoberteatern tänkt ge dem. Det var alltså ”de ekonomiska förutsättningarna” som ”ändrar sig en hel del”, som Rebecka Asshof, syftade på.

Samtidigt kan LT berätta att pengar inte saknades när Oktoberteaterns ledning och styrelse bjöd in sig till julbord på exklusiva Oaxen Slip på Djurgården i Stockholm för drygt en månad sedan. Julbordet kostade 795 kronor per person, vilket hade räckt till åtminstone två scenframträdanden på avtalsenlig basis för de fyra unga tjejerna.

När LT framför detta till Oktoberteatern, får vi svaret via sms:

”Styrelsen för Oktoberteatern har under året arbetat ideellt och utan arvoden. Ett julbord på Oaxen Slip kostar 795kr/pers. vilket vi anser vara ett rimligt tack för deras insatser”. Svaret kommer från Annika Fridman, producent, styrelsemedlem och pressansvarig för Oktoberteatern till LT.

De som sitter i styrelsen är alla anställda vid teatern och har alltså lön, därtill två politiker som nyligen klev av sina uppdrag.

Dels Anna Bohman Enmalm (S), som efter kritik om jäv valde att kliva av då hon även sitter som kultur- och fritidsnämndens ordförande som beviljar Oktoberteatern 3,5 miljoner kronor per år.

Dels det tidigare kommunalrådet Annika Dahl (S) som sedan oktober arbetar som politiskt anställd statssekreterare på arbetsmarknadsdepartementet och under 2014-2015 varit ordförande för Oktoberteatern.

LT sökte henne i går på nya jobbet via henne sekreterare på Arbetsmarknadsdepartementet, men hon ringde inte tillbaka. Men häromdagen förklarade hon i SVT att hon inte kände till teaterns avtalsvidriga löner:

– Jag avgick redan i mitten av december och det har att göra med att jag kände att jag inte kunde kombinera de olika uppdragen, säger hon till tv-kanalen.

Det LT tänkt fråga henne om var om varför pengarna inte räckt till – särskilt som kommunen sköt till 600 000 kronor extra till Oktoberteatern 2015 och framåt. Totalt fick teatern 3,5 miljoner kronor från kommunen, vilket utgör hälften av Oktoberteaterns totala verksamhetsbidrag på 7 miljoner.

Och kultur- och fritidschefen, Staffan Jonsson motiverar det ökade bidraget så här:

– Vi vill att Oktoberteatern ska vara en konstnärlig verksamhet med sociala dimensioner som jobbar med barn- och unga, med integration och, språkutveckling. Och särskilt för att öka verksamheten på de sociala projekten, som teaterworkshops, körverksamhet.

En beskrivning som passar som hand i handske på ”Livet, bitch!”.

LT bollar även över frågan till Oktoberteatern och Annika Fridman, som övertagit presskontakterna. Där har man under dagen stängt in sig på möte för att diskutera bland annat kritiken från LT:s kulturredaktör i gårdagens tidning. Om varför pengarna tryter trots de extra 600 000 kronorna i tillskott för 2015, säger hon:

– Det finns andra kostnader också, inte bara det här, utan även en barnkör, en nyanställd dramapedagog.

Att det blev fel med lönerna berodde på att det i avtalet inte finns någon ersättningsnivå för amatörer och Teaterförbundets krav på 900 kronor gäller professionella aktörer, förklarar hon.

Dessutom: Oktoberteatern har kovänt.

–”Livet, bitch!” har inte alls lagts ner, vi har pågående förhandlingar med Teaterförbundet om en ersättningsnivå som möjliggör för tjejerna att kunna spela fler föreställningar.

Har ni kommit på det nu efter kritiken?– Nej, det har varit vår intention hela tiden.