Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så ska Södertäljes sårbarhet minska

Sverige behöver en långsiktigt hållbar lösning för trafik till, från och igenom Södertälje.

Det är oacceptabelt att en stad med 45 000 arbetstillfällen och nästan 100 000 invånare får stora problem under en lång period när en bro skadas.

Södertälje är utan tvekan en viktig och unik infrastrukturnod som knyter samman Stockholms län med Sörmland. Södertälje kanal i sin tur binder ihop Mälaren med Östersjön.

För sjöfarten är Södertälje kanal och slussen avgörande och för trafiken söderut från Stockholm och norrut mot Stockholm är E4 en av få möjliga vägar.

Här möts också E4 och E20 och såväl regional som nationell tågtrafik trafikerar Södertälje.

Sammantaget resulterar detta i flera öppningsbara broar i vår stad – järnvägsbron, motorvägsbron, Saltsjöbron, Slussbron och Storgatsviadukten (Mälarbron och Turinge-bron). De är alla känsliga konstruktioner och när något händer med någon bro riskerar nationell, regional och lokal trafik att lamslås med stora samhällskonsekvenser, vilket den senaste motorvägsbroolyckan är ett tydligt exempel på.

Vi har efter olyckan vid midsommar sett hur köer tidvis bildats inte bara på E4 utan också inne i Södertälje tätort med stora problem för många att ta sig även korta sträckor inom Södertälje.

Trafikanter har helt förståeligt valt alla möjliga lösningar för att undgå kön på E4 men i slutändan har Slussbron och Mälarbron varit de enda möjligheterna att ta sig över kanalen. Långa köer och diverse proppar har uppstått. Detta drabbar både enskilda människor och Södertäljes omfattande näringsliv med både tillverkningsindustri som är mitt uppe i dynamisk utvecklingsperiod, besöksnäring och vardagshandel. Risken finns att man väljer andra resvägar och att handelsmönster ändras när perioden blir lång. Även sjöfarten drabbas då den öppningsbara bron inte öppnas.

Det har varit en tålamodsprövande tid och den fortsätter. Trafikverkets reparationer har dragit ut på tiden. Detta borde inte få ske.

Södertälje kommun hjälper Trafikverket på de sätt vi kan för att det ska gå så smidigt som möjligt att ta sig till eller igenom Södertälje. Vår prioritering är att människor som bor i Södertälje alternativt arbetar eller studerar här ska kunna ta sig fram samt att transporter till och från företag eller annan verksamhet i Södertälje ska kunna fungera. Det gäller förstås även räddningstjänst, utryckningsfordon och kollektivtrafik.

När den akuta perioden är över (enligt Trafikverket i början av september) måste åtgärder som minskar sårbarheten i Södertälje vidtas.

• För det första handlar det om långsiktiga, stabila och mindre sårbara lösningar för trafik över Södertälje kanal.

• För det andra om att öka kapaciteten på de befintliga vägarna och broarna.

• För det tredje om att det finns en plan för hur man hanterar en händelse som innebär att en av de öppningsbara broarna slås ut. Det är viktigt för både Sverige, Stockholms län och Södertälje och huvudansvaret finns hos staten.

Vi har framfört detta till Trafikverket och ansvarig minister och framför allt för vi samtal med Länsstyrelsen om att detta måste vara prioriterat bland de statliga infrastrukturmedel som tillfaller Stockholms län.

kommunstyrelsens ordförande

Boel Godner (S)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel