Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så ska kommunen få unga att rösta

Kommunen gör en extrasatsning för att få fler att rösta i höstens val. Med fokus på unga väljare.

Inför Europavalet förra året engagerade kommunen ett 60-tal ungdomar, valambassadörer, för att öka intresset för valet. De delade ut flygblad och diskuterade valet på gator och torg.

Inför höstens val görs ett liknande upplägg – men nu kallas ungdomarna för valmagneter.

– I höstens val ska fokus ligga på de unga väljarna eftersom vi nu har ovanligt många första- och andragångsväljare. Dessuom kan en satsning på de unga ge bra valvanor som sedan kan bibehållas, säger Paki Holvander, kommunstrateg för demokrati- och mångfaldsfrågor.

Hon har lett arbetet med ett åtgärdsprogram som kommunstyrelsen ska godkänna nästa vecka. Där föreslås – förutom valmagneternas insatser – affischtävling, temanummer om valet i kommuntidningen Ditt Södertälje, valinslag på fotbollsklubbarnas hemsidor, låttävling inom Kulturskolan för att få fram en vallåt, vykort till första- och andragångsväljare, workshops med lärare och rektorer inför skolvalet, sms till alla förstagångsväljare och en del annat.

– Vi har haft andra förslag också för att göra det här med valet lite mer festligt. Men eftersom kommunen har en ansträngd budget har vi bara 300 000 kronor till det här vilket gör att vi inte kan göra allt vi vill, Paki Holvander.