Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Runeborg: Mankan har alldeles rätt

Även författaren Björn Runeborg kommenterar Mankans debattartikel som LT publicerade i veckan.

Annons

Kulturdebatt. Oktober ger Södertäljepubliken för lite teater för de pengar man får för att så göra. De barn- och ungdomsprojekt man ägnar sig åt, hur behjärtansvärda de än kan verka, räcker inte. Man måste spela pjäser för vuxna också, åtminstone en per säsong.

Hur ska detta kunna åstadkommas? För det första måste det klargöras vem eller vad som bestämmer på teatern. Det bör publiken få veta. När Oktober kom till Södertälje från Lund 1978 fattades alla beslut, har jag förstått, gemensamt inom gruppen. Sen dess har gruppen skingrats över landet och bara Ninne Olsson är kvar. Är det hon som bestämmer eller styrelsen eller finns där något styrdokument upprättat mellan kommunen och teatern?

Dunkelheten på den punkten måste först skingras. Sedan kan man börja diskutera om en omorganisation behövs, så att teatern kan inordnas i regional verksamhet enligt det mönster som gäller för stads- och länsteatrar runtom i landet.

Det kanske till och med visar sig att teatern behöver en chef?

Björn Runeborg

(författare till bl.a. pjäserna ”Södertäljebor 1”, ”Södertäljebor 2”, ”Djupt under Marens yta” och ”Kolonilotten”, alla spelade på Oktober)