Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rivs för att ge plats åt ny modern station

Östertälje har varit ganska väl förekommande i Bilderboken genom ett generöst bidrag från en läsare.

Annons

Som en epilog till bildsviten kring stationen med gångbron och trappan ner från densamma samt perrongen kan vi i dag visa en rivningsbild när det gamla stationshuset blir offer för grävskopans attack.

Bilden bör vara tagen någonstans från Centralvägen.

Med denna rivning gick en epok i graven, som man brukar säga. Den hade varat från 1917–1918 då SJ rustade upp linjen mellan Stockholm och Södertälje och byggde nya stationshus i sten vid Södertälje central och Stuvsta.

Vid andra stationer blev det mindre förändringar. Östertälje fick då ett, för tiden, rätt modernt stationshus.

Dess placering blev ganska högt genom topografins försorg. Tidigare hade man haft en gångväg över spåren mellan östra och västra delen, även kallade Övre och Nedre, av Igelsta municipalsamhälle.

Gångbron var en säkerhetsåtgärd och underlättade för dem som bodde framförallt på västra sidan om järnvägen.

Omläggningen för pendeltågstrafik i början och mitten av 1960-talet, gjorde att man flyttade stationen ett mindre stycke åt sydost samtidigt som man förbättrade biljettförsäljning och spärrfunktion.

Vid dessa arbeten ordnades en gång under järnvägen som ersatte spången över spåren.