Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Risk för förväxling bakom namnbytet på stationen

Med kamerans hjälp kan vi ta oss tillbaka till 1920-talet och beskåda plattform två på det som då hette Södertälje södra järnvägsstation.

Annons

Sedan 1980-talet heter samma station Södertälje hamn av någon outgrundlig anledning. Beslutet lär vara fattat i de högre sfärerna inom SJ. Som hamnstation är den märklig då där inte förekommer någon passagerartrafik.

En anledning ska ha varit att Södertälje södra och Södertälje syd skulle kunna

leda till förväxlingar och då gick rikstrafiken före. Den station vi ser på bilden togs i bruk i oktober 1921.

Inom stationsområdet fanns tre perronger:

Nummer ett, längst åt öster, nummer två i mitten och nummer tre åt väster. Vid perrong ett stannade snälltågen, perrong två var förbehållen lokaltrafiken och nummer tre användes nästan bara för trafik mot Eskilstuna. Understundom kunde dock detta mönster brytas, snälltåg lär ha stannat vid perrong två. Det är denna perrong vi ser från söder och kan där se att man där hade tidningsförsäljning.

En stor och tydlig skylt i vitt med svarta bokstäver angav att avgående tåg var destinerat till Södertälje central. Vi ser även de närmast klassiska nergångskurerna som fungerade i ur och skur fram till 2012 då de byttes ut mot moderna enheter med uppvärmt vindskydd, rulltrappor och hissar.

Bilden bör vara tagen under 1920-talets slut för vi kan inte så några elektriska ledningar och det betyder före 1928 då elektrisk drift infördes.