Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Risk för 180 lastbilar per dag genom Pershagen

 
Skanskas planer på bergtäkt nära Pershagen
Visa alla artiklar

Skanska planerar att utvinna en stor bergtäkt i Bränninge.
– En katastrof för vår hästverksamhet, men också för miljön, inte minst inne i Pershagen, säger Niclas Holm på Bränninge gård.

Skanska har låtit göra en utredning och skickat ut ett samrådsunderlag om att få bryta berg på Bränningeberget, mellan motorvägen och järnvägen söder om Bränningeån.

Marken, cirka 50 hektar ägs ännu så länge av en privatperson. Men först ska samrådet ut, och svaren från grannar och andra intressenter komma in.

– Samrådsunderlaget har flera brister, menar grannarna Niclas Holm och Kent Johansson.

– De har pekat ut ett stall som närmaste granne när det finns en radhuslänga för sju familjer bara 150 meter från täkten, säger Kent.

– Min avelsverksamhet blir drabbad, hästarna kan inte samsas med an massa lastbilar, men också allt annat här omkring, ridvägar, strövområden. Bullret från en sådan verksamhet är rejält, Bränningeån skyddsvärd med fisk och bävrar, och så all trafik genom Pershagen, säger Niclas Holm lugnt.

Att utvinna berg i Södertäljetrakten har blivit populärt. Det byggs i Stockholm och de stora projekteringsbolagen behöver grus, betong, asfalt. På andra sidan Hallsfjärden planerar Skanskas konkurrent Svevia en täkt (som LT skrivit om tidigare). Som en jämförelse gäller Bränningeprojektet att få utvinna 24 miljoner ton berg (800 000 ton/år) i 30 år, 180 fordonsrörelser/dygn, jämfört med 10 miljoner ton berg under 25 år, och 75 fordonsrörelser/dygn på Hallsidan (som ännu utreds).

Bränningeberget ligger mellan E4 och södra stambanan, och för att komma till området finns en liten bilväg/ridväg från väg 525 (Gamla Nyköpingsvägen) i en tunnel under E4:an. När man kommer ut på andra sidan motorvägstunneln (som enligt samrådsunderlaget ska användas för transportväg för bergmassorna) är det branta skogsbeklädda berget till vänster och hästhagarna och Bränningeån till höger.

Bullret från vägen är tydligt.

–Ja, tillräckligt högt redan. Så om det tillkommer ett krossverk och sprängningar är det omöjligt att leva och bo 150 meter därifrån, säger Niclas Holm och pekar mot radhuslängen som ligger i slänten på Bränningesidan av motorvägen.

I samrådsunderlaget beskrivs hur skog och jord ska tas väck, och om hur man tänker sig området när täkten är slut.

– Det blir en stor sandgrop, en krater, säger Kent Johansson dystert.

– Nej, det gäller att stoppa det här så fort som möjligt, så att inget onödigt arbete utförs, menar Niclas Holm. För det är faktiskt inte rimligt att ha en bergtäkt här.

”Full respekt för att människor tycker olika”

Bränningeberget är en plats som Skanska anser värt att undersöka för sin bergkrossproduktion.

– Men, ingen ansökan är inlämnad.

Per Johanson på WSP är Skanskas konsult, den som gjort samrådsunderlaget, och han poängterar att man först gör ett samrådsunderlag, och sedan en ansökan:

– Ansökan är en dyr historia och ett omfattande arbete med många utredningar och så långt har vi inte kommit ännu.

–Nu får alla berörda lämna sina åsikter, och vi har full respekt för att människor tycker olika, att det kommer protester. Ingen väger egentligen tyngre än någon annan, men miljödomstolen fattar beslut.

Per Johansson berättar att Skanska producerar bergkross och att Bränningeberget är ett ställe värt att undersöka.

Om man går vidare med en ansökan kommer alla intressenters synpunkter att finnas med.

Bland de alternativa förslag som nämndes när konkurrenten Svevia ansökte om bergtäkt vid Hall fanns Dalkarlsberget med, som ligger lite öster om den här täkten, och precis söder om Bränninge gård.

Jalmar Carlson [email protected]