Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Replik: Skolans problem är varken regelverket eller elever som stör

Ett påstående som inte är sant blir inte mer sant, ens om det upprepas gång på gång. Vilket Roger Haddad (L) och Metin Hawsho (L) gör (LT, 8 juni). De berömmer sig själva över lagskärpningar i skolans värld och kräver återigen att Barn- och elevombudet, Beo, ska avvecklas.

Roger Haddad och Metin Hawsho är stolta över att elever omplaceras och stängs av. Deras bidrag för att ”tillförsäkra eleverna trygghet och studiero” i skolan är att lärarna ska åläggas att ”ingripa mot stöket” med ”fysiska åtgärder som är befogade” mot eleverna. De vill också att ”kränkthetsbegreppet” ses över. Vad menar de, ska barn förbjudas att bli ledsna i skolan?

Dessa åtgärder för oss snabbt tillbaka till den gamla, segregerade och auktoritära skolan, som så många har svåra minnen av. Orättvisa bestraffningar. Osäkerhet och rädsla för anklagelser av lärare man är rädd för. Mobbning utan att ha någon att vända sig till. En skola där bara vissa fick en chans och andra var mest till besvär. Varken lärare, elever eller föräldrar har bett om det här återtåget från en demokratisk skola.

Roger Haddad och Metin Hawsho har noterat att ”på skolor med låga studieresultat förekommer rektors- och lärarflykt”, samt att ”det förutsätter en bra arbetsmiljö” för att skolan ska lyckas. Javisst, så är det. Men de har själva hittat på att det är ”regelverket”, Beo och ”elever som stör” som är problemen. De påstår att lärare inte ingriper av skräck för att bli anmälda till Beo, riskera skadestånd eller att bli av med sitt jobb. Det är ju inte sant. Däremot avstår 52 procent av lärarna från att kritisera sin arbetsgivare, av rädsla för att straffas enligt Skolvärldens undersökning.

Roger Haddad har envist upprepat samma märkliga påståenden, gång på gång. Varken Barn- och elevombudet eller Skolinspektionen kan eller får anställa eller avskeda skolans personal. Det gör skolhuvudmän, kommuner och fristående skolor. De kan bli anmälda för brister mot skollagen och kan tvingas betala skadestånd.

Lärare överallt i Sverige arbetar varje dag metodiskt och strukturerat för sina elevers trygghet och studieframgångar.

Inte en enda lärare har någonsin blivit anmäld, för det är skolans huvudman som har ansvaret för att skolan och personalen uppfyller kraven i lagar och styrdokument. Roger Haddad, som är vice ordförande i utbildningsutskottet i vår riksdag, och Metin Hawsho, som sitter i utbildningsnämnden i Södertälje – läs skollagen.

Lärare överallt i Sverige arbetar varje dag metodiskt och strukturerat för sina elevers trygghet och studieframgångar. De skolor som med sina skolledare, lärare, annan personal och elevhälsa bygger en trygg arbetsmiljö är skickliga på att ge sina elever goda kunskaper. Men de arbetar ofta i motvind i huvudmannens nedgångna lokaler, utslitna läromedel, brist på kompetent personal, obefintlig elevhälsa, och psykisk ohälsa och mobbning som ingen har tid att hjälpa våra barn med. Dessutom mot en frenetisk propaganda som försöker ge bilden av en skola i förfall – med ”stök och bråk” överallt – som kräver straff och hårdare tag.

Och just i Södertälje finns en av dessa mest framgångsrika, trygga skolor som i 20 år satsat på studiero och arbetat tvärtom, det vill säga förebyggande i stället för straffande: Kringlaskolan, värdig mottagare av Måns Jenningers minnesfond i år 2021.

Men vad vill då Roger Haddad och Metin Hawsho ersätta Barn- och elevombudet med? Jo, brister i arbetsmiljön som uteblivet stöd, mobbning, våld och hot ska man fortfarande kunna anmäla, men till huvudmannen, som alltså ska utreda sig själv.

Anita Lilja-Stenholm (L)

före detta rektor

Claes Jenninger

lärare, skolveteran

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel