Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Replik: Färdtjänst åt alla som behöver

Det kan låta självklart. Vänsterpartiet anser att färdtjänst ska ges efter behov. Men i Region Stockholm har avslagen ökat med elva procent under tio år (enligt Sveriges radios granskning). Visst är det väldigt bra att kollektivtrafiken görs alltmer tillgänglig. Men använd inte det som förevändning för att avslå färdtjänst för den som behöver.

För övrigt har det blågröna styret i Region Stockholm nyligen beslutat att ersätta alla tågvärdar på pendeltågen med kameror. Är det tillgänglighet?

Fredrik Wallén och Fadi Abdalahad, Kristdemokraterna, ert snömos om färdtjänsten (LT, 3 augusti) verkar mest till för att vilseleda. Fredrik Wallén, i Sveriges Radio hävdar du att Färdtjänstnämnden inte blivit hårdare i sina bedömningar.

Men varför har då antalet avslag ökat? Stockholms befolkning har ökat, och andelen äldre och personer med funktionsnedsättning har inte minskat.

För Sveriges Radio berättar Julia, som är nästan helt blind, att hon fått avslag på sin ansökan om färdtjänst och i stället hänvisas till kollektivtrafik. Hur ska hon kunna åka buss själv, undrar vi, hur skulle det ens gå till? Risken är i stället stor att hon faller eller blir påkörd.

Personer med funktionsnedsättning behöver inte fler vackra ord om punktlighet och pålitlighet.

Som politiker för Vänsterpartiet har vi många vänner och bekanta som är helt vanliga invånare i Region Stockholm. Vi blir även ofta kontaktade av invånare i regionen som vill fästa vår uppmärksamhet på problem eller missförhållanden. Till exempel detta:

• En person med kraftig synnedsättning nekades färdtjänst och valde att överklaga till Förvaltningsrätten. Då ändrade sig Färdtjänstnämnden och drog tillbaka avslaget. Slutsatsen vi drar av detta är dels att Färdtjänstnämnden inser att den gjort en för sträng bedömning, dels att den som har ekonomiskt eller kulturellt kapital, har kunskaper och kontakter, har större chans att få färdtjänst än andra. Återigen har det moderatledda styret i Region Stockholm rent krasst fört en politik för ökade klasskillnader.

• Personer med funktionsnedsättning som flyttat från andra orter till Stockholm intygar att bedömningen av färdtjänstbehovet är hårdare här i vår region.

• Personer med funktionsnedsättning som försökt åka buss får för lite hjälp och/eller för lite tid av busschauffören. Vi vet att busschaufförernas arbetsmiljö är stressad och pressad. Arbetet för ökad tillgänglighet i kollektivtrafiken motverkas alltså av för snäva tidtabeller.

Personer med funktionsnedsättning behöver inte fler vackra ord om punktlighet och pålitlighet. Det är dags att uppfylla lagstadgade – och medmänskliga – krav på att vårt samhälle ska vara tillgängligt för alla.

Veronica Kallander (V)

ledamot i färdtjänstnämnden, Region Stockholm

Staffan Norberg (V)

ledamot i regionfullmäktige, Region Stockholm

Marta Aguirre (V)

ersättare i trafiknämnden och färdtjänstnämnden, Region Stockholm

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel