Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Replik: Enhetsskolan är motsatsen till likriktning

”Enhetsskolan som infördes på 1950-talet byggde på en likriktningsideologi”, skrev Pär Granstedt (LT, 10 juni). Det där är en missuppfattning, som dessvärre blivit utbredd i vida kretsar.

Tvärtom var det en bärande tanke hos 1946 års skolkommission, som lade grunden till enhetsskolan (sedermera grundskolan), att undervisningen skulle individualiseras. Den skulle varieras och anpassas efter den enskilda elevens anlag och intressen.

I sin bok ”Vägen till en demokratisk skola” (1974) skrev Åke Isling (han var bland annat TCO:s skolpolitiske expert och senare skolråd inom skolöverstyrelsen): ”Kommissionen bestred uppfattningen att kravet på att skolan skall fostra demokratiska människor skulle innebära likriktning. Demokratisk fostran i sann mening måste i stället betyda att varje enskild elevs personlighetsutveckling främjas. Självständighet och ett kritiskt sinnelag framhölls som särskilt värdefulla egenskaper både för individen och samhället. Så även förmågan till samarbete.”

Och så citerar Isling direkt ur skolkommissionens betänkande: ”Den demokratiska skolans uppgift är således att utveckla fria människor, för vilka samarbete är ett behov och en glädje”.

Så långt ifrån likriktning som man kan komma.

Jag vet från min egen politiska aktivitet att tankarna om individualiserad undervisning inom skolklassens ram också kom att starkt sätta sin prägel på enhetsskolan/grundskolan när den infördes. Först under en lång försöksperiod, sedan från det definitiva beslutet 1962 och framåt. Inte minst präglade dessa idéer lärarutbildningen. Genom åren har många lärare gjort stora insatser för att förverkliga de här intentionerna i skolarbetet.

Det är en inte så ovanlig uppfattning i borgerliga kretsar att strävan efter jämlikhet skulle innebära likriktning. Jag hävdar att det är precis tvärtom

Från min skoltid före enhetsskolan/grundskolan (1940–1953) bär jag med mig minnen av hur det auktoritära arbetssättet i ett gammalt läroverk i hög grad skapade risker för att stöpa människor i samma form. Likriktning.

Det är en inte så ovanlig uppfattning i borgerliga kretsar att strävan efter jämlikhet skulle innebära likriktning. Jag hävdar att det är precis tvärtom: allt eftersom man uppnår mera jämlika förhållanden mellan människor blir det mer och mer möjligt för var och en att utveckla sin egen personlighet.

Hur som helst, Pär Granstedt, de bärande tankarna bakom enhetsskolan/grundskolan var absolut inte likriktning utan dess raka motsats.

Bosse Elmgren

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel