Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rekordmånga besökte Kulturskolan

Det är stundtals svårt att ta sig fram bland alla kulturintresserade besökare på Kulturskolans Öppet hus.Med en och en halv timme kvar på dagen talas det redan om besöksrekord.

Annons

Klickräknaren, som används för att räkna besökarna till Kulturskolan visar på nästan 500 personer. Och då är dagen ännu inte slut.

En representant för arrangörerna tror att intresset beror på att lärare från skolan i år har varit ute i skolklasser och marknadsfört skolans Öppet hus och kurserna.

Kulturskolan hart många musikkurser och det märks, för i många av skolans salar spelas det, saxofon, violin, tvärflöjt, elgitarr. För att nämna några instrument.

Men här dansas det också och det sjungs. Och det skapas på olika sätt.

I en av konstateljéerna arbetar de äldre eleverna Rebecka Andersson och Rachel Thorsteindottir, båda 19, med ljusskulpturer.

En idé blev en skiss, som med hjälp av en form av hönsnät och papier-maché blev, i Rebecka Anderssons fall en hjorttrofé på en träsköld och i Rachel Thorsteinsdottirs fall en fe.

Rebecka Andersson gillar just modelleringen och hon går även på keramik. Hon berättar att hon tycker om djur men att hon inte vill ha ett riktigt, dött djur på väggen. Den här varianten är däremot okej.

– Jag tror att den kommer att passa fint på vårt lantställe, som är lite rustikt, säger hon.

Rachel Thorsteinsdottirs fé är en ljusfe och en figur hämtad från hennes egen fantasi och den är i nästan mänsklig storlek.

– Ja, den blev lite större än vad det var tänkt från början, säger hon och skrattar.

– Förmodligen kommer den att få hänga i garaget ovanför bilen. Eller kanske i vardagsrummet.

Eva Carlsson Lundbäck är bildpedagog.

– Det gäller att orka prova, göra om och lägga ned arbete som kan tyckas vara i onödan och testa olika tekniker beroende på vilken effekt man vill ha, säger hon.

I ateljén står mängder av föremål på vägghyllor och i glasskåp, keramik, musikinstrument, glas i allsköns färger, en byst och teckningar. Och en fasantupp.

– Det är som med musik där du vill ha bra akustik. Vi jobbar med det visuella och får inspiration av allt omkring oss. Det här bildar vår akustik, säger bildpedagog Annika Olsson Pérez, som jobbat 18 år på Kulturskolan.

I film och media-ateljén får besökarna lära sig mer om hur det går till att göra animerad film och varför tekniken med greenscreen gör att metereologer inte får ha kläder med vissa färger.

Elias Varli, 10, besökte teatersalen och hade krupit upp i konungatronen, iförd krona och mantel och inte det minsta blyg.

– Här skapar vi olika miljöer och lär ut olika skådespelartekniker, vad man ska tänka på bakom scenen, på scenen och hur man lever sig in i en roll, säger Belgarion Dulan, som är lärare i teater, drama, film och video samt smink.

– Vi gör det på ett lekfullt sätt och börjar från grunden med frågan vad är teater, jo det är en lek och inget du gör och säger här är på allvar, du vågar leka, testa dig fram, öva. Och du behöver inte skämmas, säger han.

När LT lämnar Kulturskolan strömmar fortfarande intresserade in.