Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Regeringen måste förklara sig om Kina-investerarna

Det råder inget tvivel om att investeringen i höghastighetståg blir dyr, kanske till och med alldeles för dyr, och att den kan få konsekvenser för hela landets infrastrukturinvesteringar.

Annons

Grovt räknat bedöms investeringen bli i storleksordningen 190 till 320 miljarder kronor, plus ytterligare samhällsinvesteringar motsvarande cirka 150 miljarder.

Därför är det förvånande att Miljöpartiet nu för tiden bytt fot och plötsligt accepterar att investeringen kommer att kosta rejält.

Det framgår av en artikel som trafikutskottets ordförande Karin Svensson-Smith (MP) och miljöminister Åsa Romson skrivit tillsammans med bland andra infrastrukturminister Anna Johansson (S) och statsminister Stefan Löfven (S).

Miljöpartiet gör en totalomvändning i frågan.

Tidigare har partiets trafikpolitiska talesperson, Karin Svensson-Smith, uppgett det rakt motsatta.

Investeringen i snabbtåg skulle enligt hennes uppgifter bli ovanligt billig eftersom kinesiska bolag lämnat offerter om att utföra bygget till ett lågt pris.

Senare har det visat sig att Karin Svensson-Smiths uppgifter var rakt igenom fabricerade – någon offert fanns inte. Efter det uppgav hon att det i stället handlar om en ”intresseanmälan med kostnadsförslag och genomförandeplan” som hon ska ha kastat i papperskorgen.

Det är uppgifter som om de stämmer i sig är anmärkningsvärda med tanke på hennes position i regeringspartiet.

I det fall Miljöpartiets senaste version om kinesiska investerare mot all rimlig förmodan stämmer innebär det alltså att ett av regeringspartiernas främsta företrädare i infrastrukturfrågor kastar bort presumtiva kostnadsbesparingar på miljardbelopp.

Det är givetvis tokigt.

Stämmer inte uppgifterna innebär det att ordföranden i Trafikutskottet far med osanning.

För min del spelar det faktiskt ingen roll vilken av versionerna som har bäring på verkligheten, då jag redan uttalat att mitt förtroende för Karin Svensson-Smith är förbrukat. Och det är inte någonting jag fått skäl att revidera.

Däremot har regeringen alla skäl i världen att förklara för skattebetalarna hur det ligger till med dessa mystiska kinesiska investerare.

Är det så att man har företrädare som slirar betänkligt med sanningen eller har man helt enkelt valt att inte beakta besparingar i en stor och dyr investering?

infrastrukturpolitisk talesperson

Anders Åkesson (C)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel