Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Räls ska ge bostäder

Staten och ett antal kommuner i de tre storstäderna ger sig nu in i en stor byteshandel där räls till spårvagnar, tunnelbana och pendeltåg ska läggas ut i utbyte mot minst 100 000 nya bostäder.

Annons

De som håller i statens pengar i den så kallade Sverigeförhandlingen är HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman. Det kommer att bli "mycket dyrt", men det är stort och endast jämförbart med när Sverige gick från fattigt till rikt och byggde stambanorna, enligt Wessberg.

– Det finns alltid också en stor kostnad i att inte göra någonting. När man ändå måste göra det 20 år senare blir det ännu dyrare, säger HG Wessberg.

– Det är det största som vi har gjort på 150 år, säger HG Wessberg som nyligen också presenterade ett förslag till satsning på höghastighetståg.

17 projekt i och runt Stockholm, Göteborg och Skåne har valts ut som färdiga att förhandla vidare om. Fler kan tillkomma, en del kan falla bort under förhandlingen. Ett vägprojekt, Östlig förbindelse i Stockholm, finns med. Cykelsatsningar ingår i flera projekt.

Förenklat ska staten vara med och betala projekten mot att kommunerna längs spåren eller vägen är med och betalar samt bygger bostäder.

– Tyngst, förutom kostnaden, väger hur mycket bostadsbyggande vi får, säger Wessberg.

Han säger att projekten, om de går i mål, kan vara färdigbyggda om 15-20 år, kring 2030-2035. De kommuner och regioner som omfattas får nu ett första bud från Sverigeförhandlingen.

Spårvägar och tunnelbana

Dessa objekt är de som inledningsvis ingår i förhandlingarna:

Stockholms tunnelbana Ropsten-Lidingö C

Stockholms tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö

Stockholms tunnelbana Mörby C-Täby C alternativt Roslagsbanan till Stockholm City

Stockholms spårväg Syd Älvsjö-Flemingsberg

Östlig förbindelse i Stockholm inklusive en förlängning av tvärspår från Sickla till Värtahamnen (Östlig förbindelse är ett statligt vägprojekt som kommunerna medfinansierar)

Malmö spårväg, sträcka Lindängen—Västra Hamnen

Lunds spårväg, Lund Centrum—Brunnshög/ESS

Helsingborg spårväg, sträcka Helsingborgs Centralstation—Väla

Göteborgs spårväg Norra Älvstranden Centrala delen

Göteborgs spårväg Operalänken

Göteborgs spårväg Allélänken

Mölndal spårväg Mölndal-Åby/Åbro

Källa: Sverigeförhandlingen