Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Problem med SL:s nya sms-biljetter

Från och med i dag, den 1 februari, gäller ett nytt betalsystem om du vill åka med SL på en sms-biljett.
Enligt SL:s kommunikationschef Suss Forsman Thullberg har det varit vissa problem under morgonen.

Annons

Som LT rapporterat tidigare är det förutom ett nytt nummer krav på att du måste registrera dig på SL:s hemsida först. Du behöver bara registrera dig en gång på hemsidan, sedan kan du knyta flera telefonnummer till din profil. Du kan betala med kort eller faktura.

- Vi var tvungna att göra en ändring på grund av en ny betaltjänstlag, vi fick inte ha kvar det gamla systemet, säger SL:s kommunikationschef Suss Forsman Thullberg till Radio Stockholm.

Du beställer reskoder precis som förut och biljetten fungerar också som förut. På skylten på varje busshållplats står det vilken zon den ligger i. På många hållplatser och på alla stationer i spårtrafiken finns zonkartor så att du kan se hur många zoner du ska passera på din resa.

Så fort du skickat ditt sms till det nya numret 076-720 10 10 får du tillbaka sms-biljetten med en kontrollkod och information om hur länge den är giltig, direkt från det att du beställer den och en dryg timme framåt.

- Det har varit många resenärer under morgonen som inte hört eller sett det här och varit irriterade som tusan, säger Suss Forsman Thullberg till Radio Stockholm som räknar med att det kommer att ta ett tag innan allt fungerar som det ska.

Priset ändras inte på biljetterna.

Annons