Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Poliser ska göra nytta

Om man vill kan man se det som ett tecken på en kraftigt ökad laglydnad hos svenska folket.

Annons

På fem år har antalet ordningsböter för fortkörning minskat med ungefär 25 procent, enligt en sammanställning som Dagens Nyheter har gjort. Även en del andra trafikrelaterade brott verkar gå ned.

Den som rör sig på de svenska vägarna kan dock vara skeptiskt till att dra en så snabb slutsats.

Någon kraftigt ökad laglydnad är svår att notera och fortfarande blir den som håller hastigheten regelmässigt omkörd. I stället verkar det till stor del handla om att polisen sänkt sina ambitioner när det gäller trafikövervakning. Samma sak ser man när det gäller kontroll av trafiknykterhet. Enligt Sveriges television har antalet utandningsprov minskat med 75 procent i januari 2016 jämfört med samma månad ett år tidigare. Det är tydligt att polisen prioriterar annat, eller har tvingats därtill av regeringen, än sådant som handlar om säkerhet i trafik.

Sverige har ambitiösa mål när det gäller trafiksäkerhet. Vi har också nått väldigt goda resultat. Antalet dödade på våra vägar har minskat kraftigt. Staten har lagt miljarder på att bygga om vägar för att få dem säkrare, hastigheter har sänkts och massiva insatser har gjorts för att få bort alkohol och andra droger ur trafiken.

Men ska reglerna bidra till färre skador måste de hållas, och då krävs tyvärr övervakning.

Det finns tekniska lösningar för att kontrollera regler, till exempel fartkameror. Fartkameror ger resultat där de sätts upp, men det är bara där som de fungerar och bilisterna lär sig snabbt var de står. Dessutom är de långtifrån perfekta. De flesta som kör förbi en fartkamera i för hög hastighet och blir fotade, slipper ändå böter. Bilderna är inte av tillräcklig kvalitet.

Den som åker fast i polisen hastighetskontroller har ofta synpunkter på polisen prioriteringar.

Polisen borde vara ute och ägna sig åt riktig brottslighet, inte att kontrollera hastigheter. I varje fall inte just då och på den vägen. Ibland har det nog hänt att denna synpunkt också framförts till polisen. Nu verkar det som om dessa trafikbrottslingar fått gehör. Polisen har prioriterat om.

Vanliga medborgare kan säkert känna en viss förståelse för detta, men sanningen är att det är en prioritering som innebär en ökad risk just för vanlig medborgare att drabbas av allvarliga skador och död. Trafikpolisen gör nytta.

Visst är detta med prioriteringar svårt. Men än sak är klar: En polis som kontrollerar nykterhet och hastighet på vägarna räddar fler liv än den som måste ägna sina dagar åt att kontrollera legitimation på tågen mellan Malmö och Köpenhamn.