Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Plötslig charmoffensiv från Stefan Löfven

Vad är det för likhet mellan Stefan Löfven och ketchup? Båda är röda och flyter ut överallt när proppen lossnar.

Annons

Om du, händelsevis, gått runt i decembermörkret och undrat vad landets statsminister har för sig i Rosenbads allra innersta (alltmedan hans ministrar Ylva, Morgan och Anna Johansson samt Anders Ygeman stått framför kameror för att förklara och försvara regeringens politik) – ja, då fick du så att du teg i går.

Stefan Löfven berättade i Dagens Nyheter att han ”ser stora möjligheter för Sverige nu”, till Svenska Dagbladet att han har ”en väldigt bra relation” med danske statsministern Lars Løkke Rasmussen, Expressenläsarna fick veta om Donald Trump, som kandiderar för att bli republikansk presidentkandidat, att ”uttalandet han gjorde angående muslimer är utom all rim och reson”, medan du i Aftonbladet fick veta att Sverige är ”i den fas där arbetarrörelsen är som allra bäst”

Fyra längre intervjuer i fyra av Sveriges största tidningar. Samma dag. Och budskapet i intervjuerna var, om inte identiskt, så samstämmigt: Det går bra, snart lämnar vi det värsta krisläget och går in i en etableringsfas.

Det är uppenbart en mediestrategi från Socialdemokraternas partihögkvarter på Sveavägen 68. Där jobbar man för högtryck för att förändra bilden av statsministern.

Intrycket av att Stefan Löfven är osynlig har inte varit bra för partiet och kan vara en delförklaring till att S noterar opinionssiffror på 27–28 procent.

Samtidigt är förtroendet för Stefan Löfven själv mycket lågt. Han ligger lika med Moderaternas ledare Anna Kinberg Batra och bägge är rejält distanserade av Centerpartiets Annie Lööf.

Därför är S-taktiken klar: Stefan Löfven ska ut på charmoffensiv, han ska vara tillgänglig och nå ut brett och man hoppas att regeringschefen därmed ska få en statsmannamässig aura.

Det är inte uteslutet att partiet kan nå framgång. Men det omedelbara intrycket på tisdagen blev ett annat.

Att efter en osynlig höst ge fyra snarlika intervjuer på en och samma dag ger en annan effekt:

Först kom ingenting.

Sedan kom ingenting.

Sedan kom ingenting – och plötsligt dök Stefan Löfven upp överallt.

Annons