Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Passion för det goda fick styra

Båda hade gjort karriär som ingenjörer och hade välbetalda jobb. Trots det var det något som saknades. Nykvarnsborna Jonas och Therese Kristiansson släppte då taget om tryggheten och öppnade en delikatessbutik i Turinge.

Annons

Väggar har tagits ned, el har dragits om och nya golv håller på att läggas. Nykvarnsborna Therese och Jonas Kristiansson håller på att totalrenovera Vindhammars annex för att inom kort öppna en ost- och delikatessbutik.

– Tanken är att verksamhetens grund ska vara ostar, men att den till stor del annars ska vara eventdriven, med konferenser, kurser, ost- och vinprovningar, berättar Jonas, som själv är utbildad sommelier.

– Idén fick vi för åtta år sedan, när vi besökte en liknande butik på Hallandsåsen, berättar Therese.

Därefter har tanken fått mogna, tills de började leta lämplig lokal. Det var för fyra år sedan. Och nu dök den upp.

– Vi har pratat om det så länge och kände att nu var vi tvungna att göra något. Vi är båda livsnjutare och vi lever bara en gång, säger Therese.

Båda kommer från entreprenörsfamiljer och i Thereses familj var hon den enda som hade ett ”vanligt” jobb, berättar hon.

– Men jag har alltid funderat på eget. Och det känns bra att nu få direkt feedback på det jag gör. I mina anställningar har annars min insats legat så långt från slutkunden.

Men att våga öppna en ost- och delikatessbutik i Nykvarn. Dessutom tre kilometer utanför centrum.

Jo, förklarar de, det saknas liknande butiker inom ett stort geografiskt område. Den kulinariska ambitionen tycks saknas, som Jonas uttrycker det.

– I teorin har vi hela södra Stockholm som upptagningsområde, säger han.

– Och dessutom mängder av utflyktsmål i omgivningen som kan fungera draghjälp, som Taxinge slott, Mångfaldens hus, Lådbilslandet och Tom Tit.

– Vi har suttit här ute och räknat antalet bilar som passerar, berättar Therese.

Och det är mellan 400 och 500 per timme. Det är många potentiella kunder, menar de.

– Vi har också besökt andra liknande butiker, tagit lite av alla och även beställt hem deras årsredovisningar, berättar Jonas.

Så någon direkt oro för bärigheten i verksamheten har de inte, även om de i mångt och mycket är självlärda och fortfarande relativt gröna i branschen.

– Vi räknar inte med att bli mångmiljonärer och det kan bli tufft. Men vi överlever, även med vår mest pessimistiska kalkyl. Det gäller att se det här långsiktigt, att bygga upp ett gott rykte, säger Jonas och listar tre nyckelord.

– Det handlar om kvalité, bra service och trevliga lokaler. Och har vi klarat civilingenjörsutbildningen ska vi nog kunna lära oss om ost också, säger han och skrattar.