Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skärp hastighetskontrollerna – för allas nytta

Annons
Skribenterna har flera förslag på hur vi ska köra bättre i trafiken. Ett förslag är att även installera fartkameror på motorvägar. På detta sätt kan man också beivra även annan vårdslös körning, till exempel ”slalomkörning”. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Enligt Trafikverket: ”Om alla håller hastighetsbegränsningarna minskar olycksrisken, koldioxidutsläppen och bränslekostnaden samtidigt som restiden endast påverkas marginellt.”

Detta är egentligen helt självklart, men ändå kör många för fort. Hur ska vi se till att få alla att hålla hastighetsbegränsningarna för att nå ovanstående mål?

De åtgärder samhället vidtagit har varit otillräckliga och ineffektiva. Vi föreslår följande:

1) Inför ett bilägaransvar för hastighetsöverträdelser. Med dagens regler måste förare vars bild fångats på en fartkamera identifieras. Två av tre fotade överträdelser beivras inte. Orsaken är bland annat väder och vind, samt förare som ”gömmer sig”.

Sannolikt är det lättare att identifiera ett bilnummer än ett ansikte vid dåligt väder. Bilnumret registreras ju redan i dag, så låt bilägaren betala böter.

Om någon lånat bilen får förare och ägare göra upp sinsemellan. Vid grova överträdelser, som kan medföra indraget körkort till exempel, kan dessa härutöver beivras om föraren kunnat identifieras på bild.

2) Inför krav på registreringsskylt framtill på motorcyklar. MC-förare som kör för fort kan nu inte straffas på grund av att registreringsskylt fram saknas och om föraren bär hjälm med visir.

3) Installera fartkameror även på motorvägar. På detta sätt kan man också beivra även annan vårdslös körning, till exempel ”slalomkörning”.

4) Koppla ihop fartkamerorna så att man kan mäta genomsnittshastigheten mellan två kameror och beivra överträdelser. I dag förekommer ”ögontjäneri” vid kamerorna och överträdelser på sträckorna mellan dem.

5) I till exempel Skottland har man inget krav på bild av föraren utan bara nummerplåten och dessutom ofta mätning av snitthastigheten.

Resultatet av detta är att man har ett betydligt lugnare tempo.

Om man håller den tillåtna maxhasigheten blir man inte så ofta omkörd som i Sverige.

Björn Sveréus

Hans Ekerot

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons