Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elcykelpremien är ingen bra idé

Annons
Regeringen vill att staten ska subventionera köp av en elcykel. Foto: Thomas Johansson/TT

Regeringen föreslår införandet av ett stöd till elcyklar på 350 miljoner kronor årligen. Detta framstår i viss mån som att sparka in öppna dörrar eftersom elcykelbranschen är snabbt växande med en fördubbling av försäljningen den senaste tvåårsperioden.

Nytillverkade elcyklar köps i princip uteslutande av personer i övre medelklassen med god ekonomi. Dessa ska enligt regeringen få 10 000 kronor var när de köper en elcykel.

Kristdemokraterna anser inte att det är denna grupp som det offentliga i första hand bör stödja ekonomiskt. I stället för att ge skattepengar till elcyklar föreslår vi kristdemokrater en bred satsning på muskeldrivet cyklande. Vi vill lägga 350 miljoner kronor årligen på cykelinfrastruktur och främja cykling. Detta skulle vara till nytta för en betydligt större del av befolkningen. Samtidigt skulle folkhälsan förbättras då fler skulle välja att cykla. 

Nytillverkade elcyklar köps i princip uteslutande av personer i övre medelklassen med god ekonomi.

Kristdemokraterna vill fortsätta arbeta för att öka säkerheten för cyklister i trafiken. Det behövs mer av strategiskt och förebyggande arbete för att minska antalet cykelolyckor. Målet med allt trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.

Kommunerna bär ett stort ansvar genom att vidta åtgärder för att underlätta för cykeltrafik. Det är viktigt att kommuner samarbetar för att hitta gemensamma lösningar på cykelstråk och cykelvägar för att underlätta för cyklisternas cyklande.

Cykling har stor utvecklingspotential med goda miljö- och klimateffekter såväl som hälsoeffekter. Cykeln måste på ett tydligare sätt ses som ett eget trafikslag och prioriteras högre i stadsplanering och vid infrastrukturinvesteringar. Det har visat sig att när så sker så ökar också cyklingen markant. Genom information och utbildning kan fler övergå till att använda cykel på korta sträckor, där många idag väljer bilen.

Cykling behöver inte minst främjas bland barn och ungdomar och bland nya svenskar. Därför föreslår Kristdemokraterna att en satsning genomförs via ideella organisationer för att genom informationsspridning på olika språk och på andra sätt aktivt verka för ökad cykling bland personer som inte är vana att cykla, särskilt bland ungdomar och nya svenskar.

Robert Halef (KD)

riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons