Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Omfattande kontroll före kanalbygget

Tiden före – och tiden efter kanalutbyggnaden. För att se om det uppstått några skador kontrolleras fastigheter och broar före, under och efter bygget.

Annons

Snart ska kanalen breddas (på botten) för att större fartyg ska kunna ta sig in i Mälaren via Södertälje sluss. Det ska borras, sprängas, muddras. Pålas, spåntas och fixas. Det

kommer att synas och höras för de närboende, kanske också ge avtryck på längre sikt.

– Jag tror att vi granskat 120 fastigheter hittills, inklusive alla broar, sjukhus, Hebbevillan, Sydpoolen och kyrkor, säger Ali Hejazi, vars företag anlitats av Sjöfartsverket för att kontrollera avvikelser.

LT följde med när husen längst in i Igelstaviken, på Viksängsvägen, besiktigades. Göran Haglund, med utsikt över kanalinloppet öppnar:

– Jag har själv arbetat med pålning, jag var med om bygget av E3:an i Södertälje. Jag vet vad som kan hända, och då vi vet att grundförhållandena här är dåliga tryckte vi på för att få alla lägenheter besiktigade, säger han lugnt när Ali, med en ficklampa, okulärbesiktigar lägenheten, från rum till rum.

– Det här huset är egentligen utanför själva gränsen på 75 meter, säger han lugnt. Det handlar inte om sprängningar i närheten och då är det mindre fara. Men vi kommer att kontrollera bullernivåer också, allt är förberett.

– Det är en garanti för alla parter att vi har protokoll från alla hus.

– Det vi tittar på nu är sprickor, om det fanns sprickor innan – och om det dyker upp nya.

Just kring fönster- och dörrkarmar, och om det handlar om sprängningsarbeten, kan kakelfogar krackelera, svarar han på frågan vad som är vanligast.

På frågan vad som är det underligaste han varit med om svarar han med ett skratt:

– Ett helt hus var borta en gång.

Förberedelserna, undersökningar och framtagande av miljökonsekvensbeskrivning har pågått under ett par års tid och våren 2014 lämnades ansökan om tillåtelse för projektet in till Mark- och miljödomstolen. Förhandlingarna ägde rum i april och i juni 2015 fick Sjöfartsverket klartecken från Mark- och miljödomstolen att genomföra Mälarprojektet enligt plan, med byggstart som beräknas till våren 2016.

Besiktningen av fastigheterna har pågått en tid, byggnadsingenjören Ali Hejazi och hans kollega har varit inne i nästan alla hus som berörs. Men inte i sjukhuset tillräckligt. Att själva sjukhuset byggs om i samma veva gör det lite mer komplicerat.

Göran Haglund är inte direkt orolig över det stora projektet, mer intresserad över hur det kommer att gå till:

– Jag gillar ju sjöfarten, att se de stora båtarna glida förbi här ute.

Mälarprojektet i gång

Mälarprojektet inleddes med att tre hus revs, Hamnmagasinet, Ejdernhuset och Slussgrillen. Samtidigt inleddes kontrollen av de fastigheter som berörs av pålnings- och muddringsarbetena i kanalen.

Fram till mars 2016 kommer den befintliga gång- och cykelvägen längs kanalens östra sida ledas om.

Målet är att kunna påbörja arbetena i vattnet i kanalen under våren 2016. Projektet planeras klart våren 2019.