Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Olycksdrabbad farled görs om

Farleden från Landsort till Södertälje ska göras om.
– Vill vi ha in större fartyg måste vi muddra och spränga – ingen tvekan om den saken, säger Bertil Skoog på Sjöfartsverket.

Annons

Ett möjligt scenario är att farleden, som i dag går precis invid Mörkö och Oaxen, dras om.

– Det bästa vägen är den säkraste vägen. En farled ska helst vara så rak som möjligt, säger Bertil Skoog, projektledare på Sjöfartsverket för den farledsutredning som snart drar i gång på allvar.

Dagens farled är osedvanligt olycksdrabbad och uppfyller varken Transportstyrelsens rekommendationer eller internationella riktlinjer. Hur den ska göras om är, enligt Bertil Skoog, för tidigt att säga.

Farleden går, från Mörkö sett, innanför Axvika holmar. Den skulle lika gärna kunna gå utanför.

En sådan förändring välkomnar Mörköpolitikern Mats Pertoft (MP).

– Det verkar som om farleden flyttas närmare Södertörn. Det är ett jättebra förslag. Jag vet boende vid Egelsvik som har klagat på stranderosion, säger han.

I framtiden får vi troligen se färre men större fartyg. Trafiken väntas öka bland annat eftersom en stor del av oljeprodukterna som i dag går via Loudden i Stockholm och Berg i Nacka kan gå via Södertälje hamn i framtiden.

Målet är att den nya farleden ska klara fartyg med ett djupgående på 11,5 meter mot 9 meter i dagens farled.

Tankerolycka vid Fifång 1977

Farleden Landsort–Södertälje hamn är både trång och olycksdrabbad. Framför allt tre passager – Fläsklösa, Brandalsund och Skanssundet – är svåra.

Mellan 1985 och 2009 inträffade 45 tillbud, mest grundstötningar. Känd är annars olyckan den 26 oktober 1977 då den sovjetiska oljetankern Tsesis gick på grund vid Fifång söder om Mörkö. Tusen kubikmeter olja läckte ut och en flera år lång strid om skulden till olyckan inleddes.

I dag klarar farleden fartyg som är 200 x 32,3 x 9 meter. Det begränsade djupgåendet gör att vissa fartyg inte kan vara fullt lastade.

Nu görs en utredning som kan leda till att farleden breddas, görs djupare på vissa avsnitt samt delvis får ny sträckning. Syftet är att förbättra säkerheten, öka kapaciteten och tillgängligheten samt minska fartygens miljöpåverkan.

Kostnaden uppskattas till 300 miljoner kronor.

Källa: Sjöfartsverket med flera