Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oktoberteatern jobbar för framtiden

2018 ska Oktoberteatern stå rustad att möta framtiden som Södertäljes mångkulturella och aktuella teater. För att nå dit har teatern bildat en ideell förening, börjat jobba mer med forskning och planerar även en generationsväxling.

Annons

teater. Trots att Oktoberteatern räknar med inkomster på sammanlagt 7 455 000 kronor under 2016 är budgeten snål.

– Även en mindre regionteater har helt andra belopp att röra sig med. Vi är en uppdragsteater och får åka snålräls ett tag till, konstaterar Ninne Olsson, konstnärlig ledare på Oktoberteatern.

Enligt Staffan Jonsson, kultur- och fritidschef på Södertälje kommun, är kommunen medveten om Oktoberteaterns utmaningar.

– Teatern försöker komma vidare från tanken om att bli en regionteater. Den ska vara en uppdragsteater och jobba med socialt arbete. Majoriteten av verksamheten ska vara för barn och unga, säger han.

För att kunna förtydliga sitt uppdrag och skilja på det ordinarie teaterarbetet och jobbet med integration och mångkultur måste teatern söka bidrag via en ideell förening, Embryo.

– Vi vill via Embryo och dess workshops få in idéer som kan öppna upp nya tankegångar på teatern, förklarar Ninne Olsson.

I dag har Embryo tre verksamheter: teaterlekstudio för barn, barnkören och Livet, bitch! som spelar ”Deras rum” i vår.

Embryo drivs som en systerförening till teatern och styrelsen för föreningen består mestadels av personer som jobbar på teatern.

– Embryo utgörs av en egen styrelse, verksamheten styrs av Oktoberteatern, säger Annika Fridman, producent på Oktoberteatern.

Samtidigt verkar styrelsen under Oktoberteaterns ledning.

– Embryo är en idé som ska prövas, säger Ninne Olsson som brinner för att barn och deras föräldrar ska få möta det svenska samhället genom teatern.

– För många familjer är det första gången de är på en teater. Det finns ingenting så roligt som att öppna dörrar. Det är ett integrationsprojekt i det lilla, säger hon.

Embryo och Oktoberteatern har olika budget.

– Embryo fick 118 000 i stimulanspengar från Södertälje kommun för nyanlända 2015, säger Annika Fridman.

För att driva verksamheten i Embryo anlitas en dramapedagog som jobbar med en grupp barn som nu har börjat årskurs ett. Nu ska även en mellanstadieklass få komma till teaterlekstudion. Embryo drog i gång 2015 men någon kör finns inte än.

– Kören är inte i gång ännu så att det är 20 barn som träffas. Vi jobbar uppsökande och sjunger med barngrupper som vi åker ut och träffar, berättar Annika Fridman.

Hur ska kunskapen ni får via Embryo komma teatern till del om det är utomstående pedagoger som jobbar med Embryo?

– Det är en bra fråga. Det får visa sig, säger Ninne Olsson.

Även om Oktoberteatern har mycket erfarenhet ställs det nya krav. Från landstinget finns det önskemål om att Oktoberteatern ska sprida sin pedagogik genom att jobba med metodik och forskning.

– Vi ska undersöka det arbetssätt vi har nu. Metoden vi länge har arbetat med vill landstinget få ut av oss. Vi har den i oss och ska kunna sprida den vidare till andra teatrar, säger Ninne Olsson.

Samtidigt som Oktoberteatern vill växla upp och bli en förebild för andra teatrar måste någon så småningom ta över efter Ninne Olssons nu 38 år långa epok på teatern. Ett led i denna generationsväxling är att Oktoberteatern har tillsatt en styrelse som har flera utomstående medlemmar.

På Oktoberteatern ser man flera fördelar med den nya styrelsen.

– Arbetsordningen och arbetsfördelningen har blivit tydligare med den nya styrelsen, säger Annika Fridman och berättar att Teaterförbundet har varit inblandat i det arbetet.

– Man får en blick utifrån som inte är bidragsgivarnas. Det ger välgörande input, säger Ninne Olsson.

Att dra sig tillbaka helt från Oktoberteatern är inte aktuellt för Ninne Olsson vars engagemang är starkt.

– Generationsväxlingen pågår för fullt. Det är en process som är i gång, säger hon.

– Integrationsprocessen är det viktigaste kraften i framtiden. Jag tror att den går via barnen och kulturen. Jag lämnar inte det här bygget förrän nästa generation är lika övertygad om det som jag är, säger Ninne Olsson med ett skratt.

Embryos ­styrelse

Rebecka Asshoff, producent på teatern.

Johanna Thor, skådespelare på teatern.

Yelda Hadodo, skådespelare på teatern.

Grete Havnesköld, skådespelare.