Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är Nykvarns nya logga

Nykvarn ska vara ung, vild och vacker – och dessutom tydlig och trovärdig. Därför har kommunen nu en grafisk profil och en ny logotyp.
– Alla ska lätt kunna känna igen information från oss, säger kommunchef Sune Eriksson.

Annons

Den nya logotypen är ett synligt bevis på Nykvarns grafiska profil, som tagits fram i samarbete med Stockholmsbaserade Jupiter reklam. Typsnittet är utbytt men kommunvapnet oförändrat.

Reklambyråns faktura landade på 265000 kronor.

– Men det är inte loggan som är grejen. Vi har betalat för en grafisk profil, vi har inte haft någon tidigare, säger Sune Eriksson.

– Medborgarna ska kunna känna igen sig och veta att den här informationen är från Nykvarns kommun. Det känns oerhört viktigt.

En annan del är en så kallad pixeldekor i gult och orange. I en grafisk manual finns nu anvisningar om hur trycksaker, affischer och annonser ska se ut. Profilen ska uttrycka kommunens devis ”ung, vild och vacker”.

– Det är inte jättelätt att hitta det grafiska uttrycket för vår vision – det blir lätt töntigt. Men jag tycker att vi har lyckats, säger Sune Eriksson.

Existerande material, som visitkort, slängs dock inte.

– 2011 blir ett övergångsår. Nästa år ska vi bara jobba med det nya.

Inom kort får kommunens webbsida nytt utseende och under maj sätts nya välkommenskyltar upp vid infarterna till tätorten.

Mer läsning

Annons