Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu spikas Almnäs framtid - här är planen

I morgon tas det sista viktiga beslutet om Almnäs framtid. Delar av kaserngården ser ut att bli kvar – och friluftslivet ska inte bli lidande.

Annons

Motorvägsavfarten visade vägen. Så inom bara något år kommer Almnäs vara synonymt med något annat än ett nedlagt regemente – och i stället med logistik och industri. 78 hektar, 780 000 kvadratmeter. Så stort är Almnäsområdet i sina tre delar.

Efter att kommunen köpte marken 2009, och efter att en hel del andra planer skrotats 2013 har arbetet med att göra om planerna för ”centrala” Almnäs och marken i anslutning till gamla banvallen – mot motorvägen – samt söder mot nya spåret. Tillsammans med ett exploateringsavtal med Peab antar nu politikerna planerna så att arbetat kan sätta fart.

– Det har varit ett stort arbete och det är roligt att det är färdigt. Det är unikt på många sätt, inte minst storleken, säger Bengt Larsson, etableringsingenjör när han blickar ut över den gamla kaserngården.

Fast några justeringar lär det bli, lägger han till, väl medveten om att länsstyrelsen brukar ha invändningar.

– Här på Peabs mark (gamla kasernområdet med tegelhusen från 1972) kommer det kunna gå riktigt fort. Här finns ju redan vatten och avlopp.

– Men, poängterar hans chef Magnus Bengtsson när vi flanerar fram på den enorma asfalterade kaserngården, centrala Almnäs är Peabs mark. De har beställt planen, och vi arbetat med den. Ett bra samarbete, men vi kan inte uttala oss om vad som kommer att hända där.

Men detaljplanen är planlagd för industri och centrumändamål. Mindre industrier kan förläggas till de redan befintliga husen, nya byggnader får byggas, främst på delar av kaserngården.

Vi tar oss längre norrut, över gamla banvallen och där den övergivna beväringsparkeringen ligger. Också detta en enorm asfalterad yta. Detta är kommunens mark och hit och till ängarna runt omkring vill stora företag flytta sina verksamheter.

– Intresset är väldigt stort från två riktigt stora logistikföretag, och tre industriföretag. Det här är ett unikt område för att vara Stockholmsområdet. Stora ytor, inga grannar som störs. Haken har varit att hantera dagvatten, Måsnaren får inte påverkas negativt, säger Magnus Bengtsson och gör en gest österut.

De förklarar att Almnäs kommer att bli för södra Stockholm det Rosersberg är för norra delen. Och att man tittat en hel del på hur det hela utvecklats där.

– Så det är viktigt att planen blir bra, och utan en plan går det ju inte att göra något. Då ligger ju bara marken och väntar.

– Om något år är nog verksamheten i gång på Peabs mark, och om två, tre år här på vår mark, förklarar Magnus Bengtsson nöjt.

Boel Godner: ”Äntligen, det här blir väldigt bra”

Direkt efter att en enig kommunstyrelse godkänt och klubbat igenom detaljplanerna, och exploateringsavtalet, för Almnäs var dess ordförande nöjd.

– Äntligen! Det här blir väldigt bra. Jag ser fram emot när spaden sätts i marken, sa Boel Godner (S).

När hon tog över rodret i kommunen ändrades organisationen så att kommunen, och inte dess bolag Telge Almnäs, drev frågan om Almnäs utveckling.

– Vi behövde en annan organisation. Men efter att vi hamnat rätt har det gått fort. Men visst la vi ner en hel del arbete på att övertyga trafikverket om att det behövdes en motorvägsavfart. Det är aldrig lätt att klämma ur dem sådana saker, förklarar Godner, som dock fick klämma fram en hel del medel från kommunens kassa för detta nödvändiga.

– Området är enormt stort, ett av de största i hela Sverige. Jag har stora förhoppningar och är övertygad om att det kommer att skapas hundratalet nya jobb därute.

Militärt från 1969 till 1994

Området Almnäs som främst ligger i Södertälje kommun, men även lite i Nykvarn (fortsättningen av Mörby), utvecklades till ett regemente 1969. Fram till 2004 var det militär verksamhet där, först Ing 1, sedan FN-skolan och Swedint.

2012 köpte Peab de centrala delarna och ett större detaljplanearbete inleddes.

2014 invigdes den nya motorvägsavfarten, som leder rätt in i området. I kväll antas planerna och i början på 2016 lär planerna äga laga kraft.