Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu dras promenaden längs kanalen om

Några hus har redan rivits. På måndag börjar gång- och cykelvägar dras om.Till sommaren börjar det stora arbetet med att göra om kanalen och slussen.

Annons

Sjöfartsverkets projekt i Södertälje kanal och sluss går enligt plan. LT har flera gånger skrivit om arbetet som ska ge plats för större båttransporter till Mälaren, bland annat hamnarna i Västerås och Köping.

Kanalen ska breddas och slussen ska bli både bredare och längre samt få en ny bro.

Södertälje kommun har varit kritisk till arbetet som inte gynnar invånarna utan snarare bekymrar staden med buller och byggstök. Peter Jonsson är projektledare på Sjöfartsverket.

– Vi har gjort en överenskommelse med kommunen och har en löpande dialog och kompenserar kommunen på flera sätt med statliga pengar. Helheten är en bra lösning för båda parter, säger han.

Bland annat har Sjöfartsverket lovat att göra nya gång- och cykelvägar – ett arbete som snart påbörjas.

– På måndag kommer vi påbörja omläggningen av ny gång- och cykelväg på kanalens östra sida. Först blir det en temporär lösning så att själva byggverksamheten kan pågå och sedan en permanent lösning, säger Peter Jonsson.

Den norra slussportens gångväg kommer att vara avstängd under hela byggperioden. Södra slussporten kommer däremot att hållas öppen som vanligt och på de nya slussportarna kommer det också finnas gångvägar.

Man har redan rivit Hamnmagasinet, Slussengrillen och Föreningen ångfartyget Ejderns hus (trots protester) och nu pågår anbud för det stora arbetet som ska läggas ut på entreprenad.

– Vi hoppas kunna skriva kontrakt under våren så att arbetet med slussen kan påbörjas före sommaren. Sedan får det enligt miljödomen inte pågå några tunga bullerarbeten i de centrala delarna från midsommar till den sista augusti så efter det börjar vi med kanalen. Vi kan dock göra vissa jobb vid motorvägsbron och Mälarbron, säger Peter Jonsson.

Sjöfartsverket har nyligen avslutat analyser av bullernivåmätningar på 14 olika platser och vibrationer på ett fåtal platser samt inventerat runt 140 fastigheter.

– Vi vill ha material att jämföra med under arbetets gång och efteråt för att kunna upptäcka eventuella sprickor och liknande.

Hela projektet har en budget på nästan 1,5 miljard kronor i 2009 års prisnivå som ska räknas upp bland annat med hänsyn till inflationen.

– Än så länge ser vi ut att hålla budget och vi analyserar våra ramar med jämna mellanrum, men visst finns det alltid risker att något händer så vi överskrider den, säger Peter Jonsson.

Hela projektet ska vara färdigt om tre år.

Läs även: Så blir den nya Slussen

Mälarprojektet i Södertälje kanal och sluss

Det statliga Mälarprojektet ska förbättra infrastrukturen då sjöfarten minskar belastningen på väg och järnväg.

För att öka tillgängligheten i Mälarens hamnar behöver Södertälje sluss och kanal anpassas för att ta emot längre och bredare fartyg.

Förberedelserna har pågått i ett par års tid och ansökan till mark- och miljödomstolen lämnades in våren 2014. Förhandlingar skedde i april 2015 och domen kom i juni.

Arbetet i kanalen är tänkt att påbörjas nu i vår och driften ska komma i gång under första halvåret 2019.

I avtalet med kommunen ska Sjöfartsverket rusta upp gång- och cykelvägar längs kanalen så att de blir mer attraktiva och tillgängliga.