Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

N4 Teknik prisas för sin ”all inclusive”-modell

Hjälp med planering och struktur. Låt företagskunderna forska och producera sina varor eller tjänster, så riggar N4 Teknik AB logistik, drift och underhåll. Dessutom med tillsats av en rejäl dos Lean-filosofi. Så ser den prisade affärsidén ut.

Annons
Ägarna till N4 är Linda Lindqvist, Thomas Widlund och Roger Baaki. Här tillsammans med medarbetaren Malin Grundström längst till vänster.

N4 Teknik är en support- och serviceleverantör i forsknings- och labbmiljö. Företaget som huserar i Biovation Parks hus (Astra Zenecas gamla forskningsavdelning) är utsett till årets nyföretagare 2014. Det har Nyföretagarcentrum bestämt.

Med denna motivering: ”Filosofin är att minska tid och kostnader hos kunden, så kunden kan utveckla sin kärnverksamhet. Att arbeta enligt Lean är en framgångsfaktor och på två år har man uppvisat en enastående tillväxt, gått från två anställda till sjutton. Företaget visar prov på ett ypperligt entreprenörskap, vilket ger en känsla av att företaget redan står på en mycket solid grund.”

– Det betyget tar vi tacksamt emot. Vi vill lösa våra kunders alla problem. Vi lär oss vem kunden är, vad man vill och tillhandahåller redskap och all tänkbar support för att utveckla metoder och nå uppsatta mål, säger Roger Baakki, vd på N4 Teknik.

Tillsammans med delägarna Linda Lindqvist och Thomas Widlund bildar han trion som reste en affärsidé och ett företag ur Astra Zenecas nedlagda forskningsdivision.

I februari 2012 kom chockbeskedet om Astra Zenecas nedläggning, i november samma år startade N4 Teknik.

– Vi startade från en absolut nollpunkt, utan pengar, lokaler och utrustning. I dag, efter 2,5 år, är vi 15 fast anställda med 21 totalt i organisationen. Vi omsätter 15 miljoner årligen och vi har förbaskat roligt, säger Roger Baakki.

– Det är en glädje att ge support, att hjälpa andra att lyckas och att kunna fatta alla beslut i det egna företaget själva, tillägger Linda Lindqvist och Thomas Widlund.

Ni befriar hängivna forskare, exempelvis, från vardagsarbetet som är en grundförutsättning för att forskningsföretaget kan fungera och utvecklas. Vad gör ni konkret?

– Du kanske har en forskningsidé exempelvis, inget annat. Vi fixar lokalen, utrustning, kläder, kemikalier, helt enkelt kvalitetssäkrar labbet och kundens idé, erbjuder struktur för planering och måluppföljning. Vi erbjuder allt kunden behöver och vi gör det i stordrift för många kunder, därmed kan vi sänka deras kostnader, säger Roger Baakki.

Hur ser företaget ut om ytterligare 2,5 år?– Då är vi dubbelt så stora. Målet är att expandera med 40 procent årligen, säger Roger Baakki.

Tjänster inom fyra områden

N4 erbjuder tjänster inom fyra verksamhetsområden: erbjuder tjänster inom fem verksamhetsområden: Lab support, Industri Support, Lean utveckling, Konsulting och försäljning/inköp av utrustning.

Bland kunderna finns i dag SP Sveriges tekniska forskningsinstitut, Swetox, Södertälje sjukhus, Karolinska institutet, Söderenergi, Acturum – sammanlagt ett 30-tal återkommande kundföretag.

Genom att leverera utvecklingsarbete och tillhandahålla service och underhåll ur ett livscykel inriktat perspektiv skapar företaget mer tid för kunden att lägga på sin kärnverksamhet samtidigt som balans mellan hög driftstillgänglighet och låg kostnad skapas på lång sikt.

Källa: www.n4.nu

Annons