Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Modern chef litar på medarbetarna

Vi har för roligt på våra måndagsmöten – det måste vara orsaken till att vi håller liv i denna typ av förlegade ritualer som skapar så mycket tröghet, ineffektivitet och stress på våra arbetsplatser. Vad gör egentligen människor de timmar man befinner sig på kontoret? I en spännande undersökning har vi följt ett stort antal individer från flera olika typer av organisationer.

Cirka 45 procent av tiden går till kommunikation när medarbetare förbereder/genomför möten, har spontana möten i enskildhet och i korridorer, skriver/läser mejl och protokoll samt pratar i mobil.

20 procent av tiden går till att utveckla procedurer/kompetens där det förutom utbildning handlar om att lägga tid på olika kartläggningar av hur man jobbar, formulera olika instruktioner/standarder, genomföra mätningar och skriva rapporter.

10 procent av tiden används till förflyttningar mellan olika fysiska platser och till privata samtal/ärenden framför datorn, kring fikabord eller ”på stan”.

25 procent används till verklig förädling av det som organisationen finns till för, det vill säga att konkret utveckla och leverera produkter, tjänster och service till kunder, brukare och medborgare.

Det betyder alltså att närmare sex av åtta arbetstimmar varje dag går till kringaktiviteter i våra kontor, arbetstid som egentligen inte tillför något direkt värde för dem som organisationen finns till för. Den medicin man tar till för att öka effektiviteten förvärrar ofta sjukdomsförloppet. Fler projektledare, snårigare IT-djungel, mer detaljerade instruktioner/mätningar genererar ännu fler kommunikations- och procedurtimmar.

Höga chefer har ofta blivit det för att de är duktiga på att överleva i det jag kallar för M-träsket (möten, mejl och mätningar) och ser inte sin egen roll i sjukdomsförloppet.

Man kan inte öka effektiviteten om man inte tar hänsyn till hur det faktiskt går till när vi människor lär oss saker, hanterar information och samspelar med andra.

Sluta ”rulla ut” detaljerade instruktioner och krav på mängder av tidskrävande rapporter.

Börja i stället ”rulla in” lättformbara metoder och redskap till medarbetarna så att de själva kan forma smidiga arbetssätt för bättre samspel, flyt i flöden och omedelbar feedback om hur det går.

vd Ming Company, expert på lärdesign vid Linköpings universitet

Thomas de Ming

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel