Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mobilarena förstår inte att kunderna känner sig lurade

Mobilarena Norden AB som sålt abonnemang och produkter utan att informera om avtalen, ställer sig frågande till varför kunder skriver ett avtal de inte läst.

Annons

Mobilföretaget 3, tar larmet om att kunder har känt sig lurade av Mobilarena Norden AB, på största allvar och vill gärna komma i kontakt med alla kunder som känner att de tecknat tvivelaktiga avtal.

Mobilarena däremot ifrågasätter att kunderna inte har läst igenom avtalen ordentligt innan de skriver på dem.

– Jag tycker att det är märkligt att det finns kunder som skriver på avtal utan att ha läst dem. Det framgår väldigt tydligt av avtalet att man tecknar sig på 24 månader och då har de uppenbarligen inte läst dem, säger Daniel, försäljningschef på Mobilarena Norden AB.

Han ställer sig frågande till att kunder känner sig lurade när de fått veta att de ska få en present:

– Det finns vissa produkter som kunden kan få med utan extra kostnad om man tecknar ett avtal, det kan vara en mobil eller surfplatta, säger han.

Försäljningschefen medger att försäljarna inte brukar meddela om att kunderna binder sig under 24 månader.

– Det brukar försäljarna inte informera om, utan det står i avtalet. Som kund ska man läsa igenom ett avtal innan man skriver på det. Men vi har 14 dagars ångerrätt och det går jättebra att kontakta vår kundservice som gärna hjälper till, säger han.

Vi har fått höra att det är svårt att utnyttja ångerrätten hos er kundtjänst.

– Om en kund ringer in och har kommit fram till att avtalet är för dyrt, då brukar vi ofta erbjuda en billigare lösning.

Det här att ni har fått kritik från Konsumentverket gällande de här frågorna?

– Det är inget jag känner till.

Så ni har inte fått ett föreläggande av dem?

– De har tittat på våra villkor, det står i föreläggandet att vi måste utöka dem gällande reklamation och service och det har vi gjort.

Enligt Konsumentverket ska man kunna ångra sitt avtal där det är tecknat.

– Man kan ångra sig på plats, men produkten måste skickas in till vår logistikavdelning, där kontrollerar man att allt finns kvar. Det är först när allt kommit in som vi avslutar abonnemanget. Det är för kundernas egen säkerhet, så att produkterna inte kommer bort, särskilt eftersom att säljarna är på resande fot. Det är det som står i våra villkor som gäller, men man kan lämna tillbaka produkterna på vårt huvudkontor.

Är det något annat du skulle vilja säga?

– Vi försöker förbättra oss hela tiden och det känns tråkigt att kunderna är missnöjda. Det är en utsatt bransch, där det bara är de missnöjda kunderna som syns. Är man missnöjd får man gärna ringa vår kundservice.

Läs även: LT-Play: Fräcka säljare sålde olagligt – saknade tillstånd.

Läs även: LT-Play: Här luras äldre skriva på dyra avtal.