Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Missnöjd bilköpare i Nykvarn får rätt mot bilfirma

En kvinna från Nykvarn köpte en begagnad bil för 31 000 kronor från en bilfirma i Eskilstuna i somras. Men efter bara tre kilometers körning började bilen krångla.

Enligt instrumentpanelen var det flera fel på bilen som kördes direkt till en verkstad där man bytte drivrem, spännrulle, löphjul, ABS-krans och packbox till en kostnad av närmare 4 000 kronor. Samtidigt upptäckte verkstaden en oljeläcka i motorn vilket skulle kosta närmare 26 000 kronor att laga.

Kvinnan vände sig då till bilfirman för att häva köpet. Men bilfirman sa nej med hänvisning till att hon köpt ett ”reparationsobjekt” - något som också noterats på köpekontraktet för bilen.

Kvinnan anmälde bilhandlaren till Allmänna Reklamationsnämnden (Arn) som nu ger kvinnan rätt. Enligt Arn är beteckningen ”reparationsobjekt” för allmänt hållet för att frita bilfirman från ansvar från de allvarliga brister som fanns på bilen när den såldes.

Enligt Arn var den begagnande bilen sämre skick än vad kvinnan hade haft anledning att räkna med och bilfirman rekommenderas därför att ta tillbaka bilen och lämna tillbaka köpeskillingen till kvinnan. Bilfirman bör även ersätta kvinnans verkstadskostnader, enligt Arn.

Läs även:

Kjell har fått rätt i ARN – men bilfirman vägrar betala tillbaka

Fick betala 1 300 kronor men fick inga glasögon – anmäler optikern till Arn

Man fick faktura trots installationsfel – anmäler rörmokeri till ARN