Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Metaforisk bild av tuffa strapatser

Det är tekniska smidigheter på hög nivå när Cirkus Cirkörs jonglörer utför sina akrobatkonster på Kulturhuset i Ytterjärna, men showen har ett mycket djupare budskap än den rena underhållningen.

Annons

Med hjälp av ljus, färger och storslagna projiceringar befinner vi oss i Medelhavets mäktiga vågor. Natten är tyst, men en mjuk tonart, hijaz kryddar den sorgliga stämningen och för oss till orienten. Två flyktingars berättelser vävs in i skådespelet.

När Cirkus Cirkör sätter upp en cirkusföreställning gör man mer än spänstiga gymnastiska övningar. I sin senaste pjäs ”Limits” raderar man gränserna mellan politik och konstnärlig underhållning. Här tas den mycket aktuella flyktingströmmen till Europa upp och artisternas våghalsiga balansnummer föreställer flyktingarnas upplevda strapatser och livsfarliga äventyr utanför Europas gränser.

Under föreställningen i fredags fördes mina tankar ständigt till flyktingen Ramziye, 24 år, en orädd och modig tjej jag intervjuade för några månader sedan. Hon berättade hur smugglarna lämnade av båtens passagerare vid en brant klippa:

- Det var helt öde och vi lämnades inte av vid någon lättåtkomlig havskant heller. Smugglarna släppte av oss i vattnet vid en helt brant klippa mitt i den mörka natten. Det var så brant och högt att vi förstod att den som ramlar inte bara skulle krossa något ben, utan dö på plats.

Att föreställningen har ett budskap betyder inte att den saknar det där fingerfärdiga hantverket. Dramatiken i de fem artisternas svindlande konster är påtaglig. I ensemblen har de full tillit till varandra, också detta metaforiskt för relationerna mellan folken i dagens Europa och mellan utsatta människor. Balansövningar på scenen blandas med uttrycksfulla hopp på språngbrädor, studsmattor, ringar, trapetser, klätterväggar och stegar.

De flyger uppe i luften och enda begränsningen är jordens dragningskraft. Mitt i allvaret lockar jonglören Peter Åberg till skratt. För musiken och sången står Samuel ”Looptok” Andersson som ramar in scenen med pop, rock, folk- och världsmusik. Han rör sig smidigt med de andra artisterna på scenen och varierar violinen med trummor, elgitarr, keyboard eller andra instrument.

Det är fullsatt till sista extrastolen på Kulturhuset i Ytterjärna denna fredagskväll och Cirkus Cirkörs grundare, cirkusdirektör och konstnärlig ledare Tilde Björfors lyckas verkligen gestalta ett gränsfritt område, kanske Skandinavium, Europa eller hela världen. Annat som gestaltas är de flyktingar som har drunknat i vattnet i Medelhavet. De lyfts fram genom att bortslängda kläder och skor visas och det blir inte mindre sorgligt när namn på döda flyktingar rullas upp i listor på duken.

Två och en halvtimme med paus är dock lite för långt och speciellt när några scener blir för långdragna. Vissa små detaljer kan göras tajtare och bättre, men som helhet är Limits en fantastisk show som måste ses.

Limits

Plats: Ytterjärna kulturhus.

Föreställningar: Fredag 22/4, lördag 23/4 kl 19.00 och söndag 24/4 kl 15.00.

Medverkande: Manda Rydman, luftakrobatik och kautschuk, Einar Kling-Odencrants, akrobatik och språngbräda, Anton Graaf, akrobatik och språngbräda, Peter Åberg, akrobatik och jonglering samt Saara Ahola, akrobatik och luftakrobatik.

Regi: Tilde Björfors.

Musik: Samuel ”Looptok” Andersson.

Scenografi: Fanny Senocq, Joel Jedström, Stefan Karlström, Tilde Björfors.

Koreografi: Olle Strandberg.

Kostym: Jonna Bergelin.

Videoscenografi/projektioner: Johannes Ferm Winkler, Tom Waldton och Per Rydnert/Visual Relief.

Producent: Sara De Vylder, Amy Fee.