Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Medlemmarna är vår styrka

Hyresgästföreningen är en medlemsorganisation. Vår styrka ligger i att medlemmar organiserar sig.

För att kunna förhandla om hyrorna i ett visst område är det nödvändigt att ha kunskap om området, husens skick, lägenheternas standard med mera. Därför finns husombud och lokala hyresgästföreningar (LH).

De representerar sitt område och är en kommunikationskanal mellan medlemmarna och boende, då vi förhandlar för nästan alla Sveriges hyresgäster. Representanter från LH finns dessutom med i den grupp som förhandlar, förhandlingsdelegationen.

Den lokala hyresgästföreningen utser vid sitt årsmöte en lämplig medlem från området som delegat till förhandlingsdelegationen.

Den personen har ansvar för att representera sin lokala hyresgästförenings intressen i förhandlingarna och förmedla den information hen får tillbaka till sin lokala hyresgästförening. LH Bårstabergen hade en representant i delegationen.

Cecilia Valdés, ditt påstående (LT, 4 augusti) att Hyresgästföreningen region Stockholms förhandlare själva godkände den nya avgiften på 30 kronor för lekplatserna stämmer inte. Samtliga förhandlingsuppgörelser beslutas av förhandlingsdelegationens representanter tillsammans.

Efter att Telge Bostäder hörde av sig till Hyresgästföreningen om att de ville ta ut en avgift för lekplatserna diskuterades frågan inom förhandlingsdelegationen vid flertalet tillfällen.

Vi i delegationen gick tillbaka till Telge Bostäder och krävde en lägre avgift än den de föreslagit. Till slut fick vi fram en uppgörelse om en avgift på 30 kronor, en lägre summa än den hyresvärden inledningsvis efterfrågat.

När hyresgäster och medlemmar kontaktat oss om den nya höjningen har vi hänvisat dem till Telge Bostäder, för att låta dem förklara höjningen de begärt.

Hyresgästföreningen har gjort sitt yttersta för att förhandla ner hyrestillägget, och också lyckats med det.

Hyresgästföreningen är en demokratisk organisation vars riktning drivs av medlemmar, inte tjänstemän. Men som alla organisationer behöver vi ha en tydlig beslutsprocess.

Därför gäller det för varje område och LH att ta vara på möjligheten att påverka genom sin representant i förhandlingsdelegationen, innan en uppgörelse har gjorts.

Vi beklagar Barbro Asplunds upplevelse att Hyresgästföreningen region Stockholm brustit i kommunikationen med hyresgästerna i samband med upprustning i hennes område (LT, 1 augusti). Vi arbetar hårt för att undvika den här typen av situationer i framtiden.

Vi som är aktiva inom Hyresgästföreningen region Stockholm tycker att det är grundläggande att hyresgäster som står inför en upprustning blir informerade om och kan påverka processen.

Cecilia Valdés frågar sig om Hyresgästföreningen region Stockholms förhandlare tänkt på hur en hyreshöjning på 30 kronor kan påverka hushåll med låga inkomster. Självklart har vi det, både anställda och förtroendevalda.

Det är för dem, och alla andra hyresgäster, som vi fortsätter att arbeta och engagera oss varje dag, året om.

ordförande Hyresgästföreningen region Stockholm

Madelaine Hällgren

ordförande Hyresgästföreningen Södertälje/Nykvarn

Simon Safari

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel