Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Med bilfri zon växer kaféer

Allt var inte bättre förr även om många kanske tycker så. Järnagatan var en trängselns gata där bilar, såväl last- som persondito, trängdes med cyklister och fotgängare.

Ett gissel var alla parkerade bilar som gjorde det svårt för trafiken att flyta. Vi ska komma ihåg att så gott som all genomfartstrafik då gick genom Storgatan-Järnagatan. Läsaren kan själv se hur råddigt det var.

Bilden torde vara från början av 1950-talet då det fortfarande var gott om cykelställ utmed Järnagatan, ett minne från andra världskriget då cykeln var ett vanligt fortskaffningsmedel.

Vi kan se träden på högra sidan gatan. De träden var unga på 1920-talet men hade haft en osund miljö och var döende, i alla fall enligt anlitade arborister. De försvann vid den stora förändringen från stadsgata med hård biltrafik till strövområde.

Det skedde för något år sedan och nu håller man som bäst på att ordna en förlängning av denna bilfria zon ända fram till korsningen med Nygatan. Det kommer nog att bli bra om alla hjälper till.

Vi kan se den första etappen från Torekällgatan till Badhusgatan vilken har gett Södertälje en nästan kontinental touch. Sommartid är denna gåendets fria yta en förmån.

Då sväller alla näringsställen och kaféer ut och blir nästan dubbelt så stora. Men frågar sig vän av ordning, blir det inte för många av den sorten?

Vi menar att det ordnar sig. Konkurrens är ofta bra och slår ut dem som inte presterar tillräckligt bra.