Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många fyndade på mellandagsrean

På juldagen slog portarna upp för Mellandagsrean. I Moraberg var det full fart redan på förmiddagen.

Annons

Störst tryck var det på hemelektronikbutikerna. Vesa Meriläenen från Tumba åkte raka spåret ner till Elgiganten i Moraberg för att fynda.

– Det blev ett spontanköp, en högtalare, säger han.

Men allra mest såldes tv-apparater. Familjen Rybak slog till på en storbilds-tv.

– Vi passar på nu när det är rea, säger Krzysztof Rybak, som bor i Hovsjö.

Många kånkade ut på tv-apparater från butiken.

– Det är helt klart det som folk i första hand köper, säger en anställd i butiken.

Från början var det kläd- och skohandeln som hade mellandagsrea men nu har det blivit vanligare i alla branscher.

– Vissa har ju kampanj och rea redan före jul. Handeln är väldigt kampanjrik, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel.

Finns det risk att det blir för många reor?

– Absolut, vi ser redan en sådan trend. Kunderna har blivit mer medvetna och jagar priser, många köper också på nätet och då måste affärerna jobba hårt med att locka folk dit. Vi är på väg till den grad när folk börjar fundera över varför de ska betala fullpris när det finns så många reor.

För att butikerna ska klara av reatrycket krävs en del.

– Handeln är den bransch med flest konkurser och man får dålig lönsamhet vid rea, vilket spelar roll då marginalerna överlag redan är väldigt pressade. Det är en enorm utmaning att lösa.

Vad kan man göra?

– De större företagen har lättare att ställa om till en modell som klarar det med till exempel bättre inköp och rutiner, men det blir också en regionalpolitisk fråga.

Annons