Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mäktigt när Brahms sörjer med två körer

Redan i den första textraden ”Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade …” får man uppfattningen att de 100 körsångarna på scen kommer att bjuda på en praktfull musikafton.

Annons

Det tog den kräsne och självkritiske Johannes Brahms över 20 år att slutföra sin första symfoni och även verket Ett tyskt requiem (Ein Deutsches Requiem) fick puttra i lugn och ro innan uruppförandet kom efter åtminstone fem års knåpande.

I torsdags förenades Gloriakören från Bromma med Järna Körförening och framförde den tyska dödsmässan med stor skicklighet. Att körerna dessutom sjöng det mäktiga verket utantill är också det en bedrift i sig.

Men det är inte första gången de två körerna samarbetar. För två år sedan möttes de upp och gav tillsammans Mozarts requiem. Nu skulle framgången upprepas med ytterligare ett storslaget verk.

Tyvärr kunde körstämmorna komma ifrån varandra tidvis och speciellt de partierna när orkestern inte är med och stöttar. Några röster tvekar med intonationen och andra är inte så precisa när de ska in. Men så kunde också kören stundtals uppnå oanade höjder som i exempelvis andra satsens ”Und gen Zion kommen mit jauchzen” eller längre fram i sjätte satsen med ”Tod, wo ist dein Stachel? Hölle, wo ist dein Sieg?”

Och trots det stora antalet körsångare, runt 100 personer, lyckades den noggranne dirigenten Göran Sjölin hålla en fin balans mellan kör och orkester och lät aldrig de tajta musikerna överröstas. Han håller ett behagligt tempo rakt igenom hela verket och det tar honom 70 minuter att komma till finalen och till de stående ovationerna i den nästan fullsatta salen.

Fin insats bjöd även kvällens baryton Mathias Brorson. Hans tydliga och rena ton höjde klart uppförandet. Även verkets andra solist; sopranen Lisa Carlioth briljerade i ”Ihr habt nun Traurigkeit”. Hon använder en fin teknik och kryddar med vibrato i lagom dos. Satsen hon sjöng tillkom efter det att verket uruppfördes 1867 och efter det kyliga mottagandet det fick då.

Han omarbetade stycket och la till några satser innan det kompletta verket kunde uruppföras i Bremen på långfredagen 1868. Ein Deutsches Requiem blev då en succé och ett viktigt steg i tonsättarens yrkesliv.

När texterna till andra tonsättares requiem utgörs av bibeltexter där man ber om frälsning för de döda, har Brahms själv sammanställt texter från Bibeln där han hellre tar upp de överlevande och deras sorg. Och visst lyckas vi hitta tröst i Ein Deutsches Requiem, en tröst och fina minnen av våra bortgångna nära och kära.

Recenserad konsert

Verk: Johannes Brahms (1833-1897) requiem, Ein Deutsches Requiem opus 45.

Plats: Konserthuset, Ytterjärna.

Tid: Torsdag 28 januari (även söndag 31 januari kl 16.00) Medverkande: Gloriakören (från Bromma) oh Järna Körförening.

Solister: Mathias Brorson och Lisa Carlioth.

Dirigent: Göran Sjölin.

Konsertmästare: Erling Weibust.

Annons