Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lundstedt går – Scania består

Gårdagen gav på nytt grogrund för oro kring Scanias framtid.

Reflexmässigt reagerar vi med oro vid förändringar. Det är mänskligt – och det har i synnerhet gällt Scania.

• 1999/2000 ville Volvo ta över Scania. För de flesta anställda i Södertäljes lastbilsklenod var beskedet chockartat – Volvo är den svurne fienden. Inte minst vd Leif Östling var på krigsstigen. EU:s konkurrensregler stoppade uppköpet.

• När Volvos köp sprack klev tyska Volkswagen in som delägare i stället. Här var Leif Östling och Scania- folket mer belåtet över att få en stabil industriell ägare. Kritiken som fanns hade starka nationalistiska förtecken. Såväl vänsterpartister som nationaldemokrater 1 maj-talade i Södertälje om det tyska övertagandet och siade att Scania kommer att flyttas ut och läggas ned nu när utlänningar äger svenskt.

• Allt tyskt visade sig inte passa Leif Östling, heller. I september 2006 lade MAN ett fientligt bud på Scania. Bakom uppköpsplanerna låg förre Scaniadirektören Håkan Samuelsson, då vd på MAN. Östling kallade detta för ”blitzkrieg”, vilket han senare fick be om ursäkt för.

• Åren därefter medförde att Volkswagen köpte både MAN och Scania. Och i fjol lyftes Scania bort från börsen. Nya uttalanden på utflyttningstemat hördes, med fokus på Scanias forskning och utveckling.

• 2012 efterträdde Martin Lundstedt Östling som vd för Scania. Östling flyttas till Tyskland och VW-direktionen. Tidigare i år blev han sparkad från sina uppdrag.

Ovanstående punkter är som en väderkarta av orosmoln. Vid samtliga tillfällen har skräckscenarier och konspirationsteorier målats upp. Lägg därtill gårdagens besked att Martin Lundstedt lämnar skutan – och du möts av kommentarer på samma tema. Men dramatiken i att Lundstedt avgår, sett ur ett Södertälje- och Scaniaperspektiv, ska inte överdrivas.

Scania är ett avnoterat dotterbolag, AB Volvo en stor börsnoterad koncern. Volvo har dessutom dragits med lönsamhetsproblem och har, liksom de flesta andra lastbilstillverkare, förtvivlat svårt att nå de vinstmarginaler som Scania har år efter år.

Med andra ord Lundstedt tar ett kliv upp i sin karriär och får en rejäl utmaning att ta tag i. Samtidigt, vilket är intressant, offentliggör Volvo att man insett att den bästa kompetensen finns hos Scania. Carl-Henrik Svanberg, Volvos ordförande, motiverar värvningen av Lundstedt med att bolaget behövde någon med längre och djupare erfarenhet från lastbilsmarknaden. ”Han är också känd för sin vinnande ledarstil”, sa Svanberg på press- och analytikerträffen.

Nyckeln för Scania utan Lundstedt ligger givetvis i att fortsatt vara bäst i klassen. Den klassiska metoden för detta inom Scania har varit att hitta interna krafter som skolats in i koncernen från insidan. Det är ett framgångskoncept.

I linje med det blir rutinerade Per Hallberg tillförordnad vd tills en ny person är rekryterad.

Vem denne person blir är naturligtvis högintressant. Ägaren Volkswagen har hittills haft stor förståelse för denna Scaniamodell.

Föredrar ägaren nu att hämta in en kraft utifrån blir frågan om det också medför en helt annan företagskultur – eller enbart mindre justeringar.

Följdfrågan: skulle detta i så fall ge bättre avkastning för ägaren?