Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

LT-play: Självkörande framtid för Scanias lastbilar

En lastbil som planerar körningen, väjer för vingliga trafikanter och varnar för dåligt väder – utan att föraren behöver agera. Ett forskningsprojekt på Scania har i två års tid inriktats på just det.

Annons

Skärmen visar grönskande träd och gula rapsfält. Det trefiliga vägen är måttligt trafikerad. I filen längst till höger kör en lastbilskonvoj. Bakom ratten på den tredje bilen sitter Johanna Vännström som är fordonsergonom på Scania. Men hon håller inte händerna om ratten. För styr, det gör lastbilen.

När en vinglande motorcyklist kommer körande i vägrenen varnas för fara, både med signal och på skärmen som projiceras på vindrutan, och lastbilen styr mjukt ut åt vänster utan att Johanna Vännström behöver fatta ratten. Än är det långt kvar innan tekniken kan fungera på vägarna, men i simulatorn på Scania funkar tekniken felfritt.

I nästan två år har forskningsprojektet mot självkörande lastbilar pågått. Fokus har legat på förarnas behov, i stället för på den tekniska utvecklingen.

– Ofta när Scania ska utveckla så är det teknikdrivet. Nu är det tvärtom – vi har tagit reda på förarnas behov, sedan gäller det att försöka ta tekniken dit, säger Johanna Vännström som gissar att tekniken kan bli verklighet om kanske tio år.

På skärmen som upplevs ligga framför vindrutan, men utan att störa översikten av trafiken, kan kartor, trafikinformation och väder tas fram. Man kan se bak- och frontkamera samt få upp underhållning så som musik och film. En surfplatta används för att styra informationen.

– Du kan lägga in egna ”points of interest”, till exempel restauranger du gillar. Och förarna kan anpassa listorna efter vad de själva gillar, säger Vännström.

Forskningsprojektet som har skett i samarbete med bland annat Vinnova, Uppsala universitet och Luleå tekniska universitet, avslutades i slutet på förra året och många tester med förare har utförts. Bland annat gjordes test med en grupp som körde med informationsdisplayen och deras upplevelser jämfördes med en grupp som körde utan.

Testerna visade att de som körde med displayen bland annat kände sig tryggare och upplevde mindre arbetsbörda än de som körde utan.

Förtas inte lite av körglädjen om lastbilen blir självkörande?

– Det gäller att hitta sätt som gör att det blir roligt. Just nu har vi förslag på underhållning i form av musik och film – och möjlighet att prata med andra förare som man till exempel kör i konvoj med. Men säkert skulle en del sakna känslan av att hålla i ratten, växla och känna gasen, säger Johanna Vännström.