Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LT-Play: Scaniachef  "Äntligen får vi berätta"

Spekulationerna runt Scanias nysatsning har varit intensiva. Arbetsnamnet ”Albatross” gav drivmedel åt fantasierna. Men på tisdagskvällen, lanserades äntligen lastbilen under stort pompa och ståt i Paris.

– Vi har ju arbetat med det här i många många år, och äntligen får vi berätta för världen och vår familj och vänner om vad vi har jobbat med, det känns bra att kunna få berätta om vilken produkt vi har jobbat med, säger Kristoffer Nyberg, chef för marknadsintroduktioner på Scania.

Det är tjugo år sedan som Scania senast lanserade något som hade så stor påverkan på branschen. Scania har redan lägst bränsleförbrukning hos sina lastbilar, men den nya drar hela fem procent mindre bränsle, i snitt.

– Det är med hjärtan sprickfärdiga av stolthet som jag och alla mina medarbetare presenterar de produkter och tjänster som ska lyfta Scania till nya nivåer beträffande våra marknadsandelar och bära oss vidare långt in i nästa decennium, säger Henrik Henriksson, VD och koncernchef för Scania i ett pressmeddelande.

Totalt har 20 miljarder kronor investerats i produktionen och utvecklingen av lastbilen.

– Det är välinvesterade pengar med tanke på vad våra kunder och kunders kunder får ut, så ja det är en bra investering för alla, säger Kristoffer Nyberg.

I Marcus Wallenberghallen hade många av Scanias medarbetare samlats under tisdagskvällen för att följa lanseringen och premiären av den nya modellen.

– Det här är stort, det är svårt att jämföra med något annat, för det här är en produkt som inte bara berör vår bransch, utan alla. Det var länge sedan vi släppte något liknande, så det är klart att det är stort, säger Kristoffer Nyberg.

Produktionen av de nya lastbilarna kommer att starta genast vid Scanias slutmonteringsfabrik i Södertälje. Inledningsvis kommer produktionen att ha fokus på fordon och tjänster för användning inom fjärrtrafik, men fler valmöjligheter kommer att sätta i gång i takt med att fler av Scanias fabriker ställer om.

Vad betyder det här för Södertälje?

– Det är ett bevis på att vi fortsätter att satsa här i Södertälje, vi har hela utvecklingen här och det är vi stolta över. Det är stora fördelar med att sitta nära både produktionen och marknadsavdelningen. Så att vi jobbar tillsammans, nära varandra, säger Kristoffer Nyberg.

Satsningen är den största unders Scanias 125 år.