Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LT play: Otroligt – skrotad 63-årig Scaniabuss startar

Scaniabussen från -52 hamnade i skogen efter trogen tjänst och där blev den kvar i många och långa år där tidens tand bet hårt i dess yttre. Men så en dag händer det otroliga: Vraket får nytt liv och motorn snurrar igång perfekt – efter lite ny diesel.

En film med en gammal Scania Postverksbuss från 1952 med en 135-hästars D611-dieselmotor har blivit en riktig snackis på nätet. Molin-karossen, som en gång byggdes i Eskilstuna, är nedsjunken i jorden och rejält sargad och sliten efter många och hårda år till skogs, totalt utan omvårdnad och kärlek. Samma sak med motorn. Eller? Nej inte alls. Ett gäng mek-kunniga personer lyckas få igång det gamla åbäket endast genom att pytsa i ny diesel i motorn. Redan efter ett par minuter brummar motorn som om den bara stått över natten och nu ska ut och hämta upp skolbarn på nytt.

Hans-Åke Danielsson är presschef på Scania och har förstås sett klippet på Youtube.

– Jag är inte förvånad över att den startar efter så lång tid. Framför allt är det så att de här gamla motorerna är väldigt mekaniska och det finns inte så många olika delar i dem och ingen elektronik, säger Hans-Åke Danielsson som berättar om liknande fynd.

– Vi bärgade en gammal bil från sjön Frykens botten inför 100-årsjubelet 1991. Den gick också igång.

Robert Bengtsson arbetar på Scanias museum och är teknikintresserad.

– Just dom där motorerna i D 400-, 600- och 800–serien är kända för att kunna gå igång på det där sättet. Har dom bara fått vara ifred och inte blivit mixtrade med så hoppar dom igång. Det där är en ganska vanlig syn, säger han

Men historien hade kunnat se helt annorlunda ut. Hade det inte varit för myndigheten Postverket, senare Posten,  hade kanske inte ens Scania funnits i dag. Dåvarande Scania-Vabis gick nämligen i konkurs 1921. Men tack vare Postverkets beställning av 15 postbussar 1922 klarade sig buss- och lastbilstillverkaren.