Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LT-Play: LT följde med på SSK-fansens resa

SSK-fansen har lyckats vända en stor motgång till en nystart. LT-sporten hängde med på fansens bussresa till Vimmerby, och fick höra om hur fansen fått en ny kick den här säsongen.

Annons

”Vår maskin tar oss tillbaka”. Det var en av ramsorna som ekade i Vimmerby ishall efter onsdagens match. Det var länge sedan SSK uppträdde som en oslagbar segermaskin, men den här säsongens upplaga lever upp till det.

Och lagets många segrar har väckt liv i fansen. Omkring 200 SSK-supportrar åkte ner till Vimmerby för att backa upp laget i går, och många pratar om hur det sportsliga fiaskot har vänts till något positivt bland fansen.

– Jag kan inte jämföra det med nåt annat år. Så här många som åkte till Vimmerby nu åkte inte ens till bortamatchen mot AIK de senaste säsongerna. Det känns som en nystart verkligen, folk sluter upp och det har blivit en positiv effekt, säger Andreas Häggström, som är grundare av sajten Uppdrag Sport som både skriver nyheter om SSK och skapar intresse för matcherna. Han är även en av rösterna i den omtyckta podcasten SSK-podden.

Daniel Vikström är en annan välkänd profil bland SSK-supportrarna, bland annat genom den numera klassiska ”Tälje Kebab”-ramsan (Kolla in ramsan i videoklippet ovan) som hängt med i över 15 år nu.

– Det började nånstans runt sekelskiftet. Assyriska och Syrianska har en ramsa som låter lika och vi började härma den där ramsan på kul. Jag började köra den vid en bortamatch mot Arboga där år 2000 nånting, och just då sände Radiosporten från hallen samtidigt vilket gjorde att många hörde den. Ramsan fick lite spridning och det var många som ville höra den igen, så den blev något som även fick igång publiken på matcherna. Sedan dess har det rullat på. Jag försöker göra den lite mer sällan för att det ska bli roligare varje gång den kommer. Men den har varit väldigt uppskattad från både fans och spelare, berättar Daniel Vikström.

Ramsan har även kritiserats, bland annat utpekad som rasistisk på grund av delar av ramsan där orden ”krokiga näsor” och ”håriga armar” ingår.

– Ramsan är inte rasistisk, utan det är självironi mot Södertälje som stad. Samhället som vi lever och bor i. Jag hoppas att alla förstår att det är väldigt mycket med glimten i ögat, säger Daniel Vikström.

De tunga åren sportsligt sett för SSK har dock gjort att det inte varit samma drag på matcherna från hemmapubliken och på ståplatsläktaren.

– Det har inte varit samma intresse de senaste åren. Det var nästan lite skönt att de åkte ur, nu har det vänt och det är mer engagemang med resor och allt möjligt. Jag är sjukt imponerad av vad alla fans gör, som Supporterklubben och deras arbete och Uppdrag Sport som driver på intresset, säger Daniel Vikström.

Supporterklubbens ordförande Fredrik Andersson känner personligen hur han fått ny energi till att lägga ner mer jobb kring matcherna, skapa tifon och arrangera resor till bortamatcher.

– Efter förra säsongen kände jag mig rätt less, och undrade varför jag håller på med det eftersom det slukar mer energi än det ger. Men jag har fått en kick igen. I grunden känner jag väl att det skulle bli tomt utan SSK. Det är klubbmärket det handlar om, det betyder så mycket, säger Fredrik som varit engagerad i SSK:s supporterklubbar sedan 2008.

Sajten Uppdrag Sport har funnits i tre år nu, berättar Andreas Häggström.

– Vi ville ha mer nyheter och lite kvällstidningsvinklar om SSK, och röra om lite. Och vi var jävligt heta i början, vi avslöjade flera nyförvärv och jag vet att de var jäkligt arga på oss från klubben på grund av det, skrattar Häggström.

Publiksiffrorna har överträffat alla förväntningar under säsongen, men både Andreas Häggström och Fredrik Andersson är frågande till hur länge intresset kan hållas vid liv om inte SSK tar sig tillbaka till hockeyallsvenskan snabbt.

– Jag räknar inte med att de går upp, men jag tror ändå att det skulle kännas snöpligt om de inte gjorde det. Det skulle ta ett tag att smälta och jag undrar om det skulle kunna bli lika stort intresse nästa höst, säger Fredrik Andersson.

– Jag undrar hur många som dyker upp på en match hemma mot Arlanda nästa säsong, om vi är kvar i division 1. Det lär inte vara många. Kan jag se mig själv göra en podcast innan en match mot Vallentuna nästa säsong? Jag vet faktiskt inte. Klubben måste ta sig tillbaka inom ett år, annars känns det som att det är kört, säger Andreas Häggström.

Än så länge motsvarar dock SSK förväntningarna, med fyra raka segrar i allettan. Härnäst väntar Troja/Ljungby på hemmaplan på lördag, och Fredrik Andersson tror på säsongens största publiksiffra då.

– Då tror jag det blir en siffra på 3 200, säger han.