Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LT-Play: Här testar Scania nya systemet

Med ett nytt säkerhetssystem kan lastbilar automatiskt hålla kort avstånd till varandra i långa konvojer. LT har följt med när Scania testar systemet.

Annons

Så fort vi kommer upp på motorvägen kopplar chauffören Björn Landholm elektroniskt ihop sin lastbil med den framför. På en surfplatta ställer han in avståndet.

– Jag kommer ställa in oss på avstånd ett. Det innebär 0,7 sekunder till framförvarande. Det är cirka 10 meter, säger han.

Enligt lagstiftningen måste lastbilarna hålla tre sekunders mellanrum. Men för dagens demonstration har tre extra långa Scanialastbilarna fått göra ett undantag.

Vi åker i 80 km i timmen. Björn Landholm styr lastbilen. Men han varken bromsar eller gasar - det sköter lastbilen själv. Plötsligt bromsar vi till ordentligt. Föraren i konvojens första lastbil tvingades bromsa hårt. Och snabbare än vad Björn Landholm själv hann reagera bromsade även vår lastbil.

– Jag varnade ju för att det kunde bli en hård inbromsning, säger Björn Landholm skrattandes.

Men egentligen känns det som att köra vilken lastbil som helst, menar han. Den enda skillnaden är att han slipper krampen i högra benet som gasandet och bromsandet vanligtvis innebär.

Under flera år har forskningen kring ”autonoma” eller självkörande bilar pågått. På europeisk nivå samarbetar nu Scania med andra lastbilstillverkare för att realisera idén om långa lastbilskonvojer. Med ny teknik, som tillåter att olika lastbilar kopplas samman, kan bilarna hålla korta men säkra avstånd. Precis som för cyklister eller skidåkare innebär det korta avståndet att luftmotståndet minskar och transporten blir energieffektivare. I genomsnitt skulle en lastbil spara 6000 liter bränsle per år.

Är det något som känns osäkert med det här nya systemet?

– Nej, jag har kört det så länge så jag är van. Fast då har jag kört med tre sekunders mellanrum. Fördelarna är att det blir mindre risk för seriekrock eftersom systemet bromsar innan du själv hinner reagera, säger Björn Landholm.

Vad händer om en bil lägger sig mellan lastbilarna?

– Då kan inte min bil kommunicera med den bilen framför. Men då blir det automatiskt längre avstånd. Då bromsar den här bilen.

Scania och Björn Landholm testar att för första gången åka med konvojen ända till Rotterdam. Men när fullt energieffektiva lastbilskonvojer egentligen kommer att synas på vägarna till vardags är i nuläget oklart.År 2030 säger politikerna. Förhoppningsvis mycket tidigare än så säger Scania.

"En milstolpe"

- Det här är en milstolpe, menar Maria Kraft, måldirektör på Trafikverket under en presskonferens på Scania.

Men samtidigt är det mycket kvar att utvärdera innan lastbilskonvojerna med de nya säkerhetsavstånden ska kunna användas fullt ut. Just nu testas systemet under kontrollerade former på motorvägar - men hur uppför sig andra trafikanter när lastbilarna börjar åka på det här sättet? Den frågan står ännu obesvarad.

– Att lastbilarna blir säkrare i sig själva på det här sättet vet vi redan, men hur blir det i interaktionen med andra? frågar Maria Kraft.

Det är bland annat viktigt att konvojen håller en sådan hastighet att bilister kan åka om, menar hon.

När börjar ni utvärdera reaktionerna?

– Redan nu har vi börjat dela erfarenheter. Vi måste se vad som krävs för att det här ska fungera så fort som möjligt.

Sammankopplade i ”Platooning”

Den nya tekniken kallas ”Platooning” och innbär att lastbilar med hjälp av bland annat radar, kameror och gps kan kommunicera med varandra för att minska avståndet mellan sig och därmed minska luftmotstådet och spara bränsle.

Med denna metod blir lastbilarna 10 procent energieffektivare. Vilket i snitt sparar 6000 liter bränsle per lastbil per år.

Enligt Scania skulle det under ideala förhållanden endast krävas 1,5 meter avstånd mellan lastbilar i samma hastighet för att de skulle hinna bromsa säkert.

Mellan 29 mars och och 6 april deltar Scania i  "European Truck Platooning Challenge". Där kör de från Scanias fabrik i Södertälje ned till Rotterdam. Initiativet kommer från Nederländerna och är ett steg i att snabba på utvecklingen med lastbilskonvojer. På så vis vill man minska koldioxidutsläppen och bränsleförbrukningen men även öka säkerheten.