Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LT-Play: Här kör bil efter bil i bussfilen

Flera bilister kör genom bussgatorna i centrum trots att det är förbjudet och kan medföra dryga böter. I värsta fall orsakar överträdelserna även olyckor med dramatiskt utgång.

Trots att bara bussar får köra på bussgatorna på Lovisinsgatan och Köpmangatan använder vanliga trafikanter dem regelbundet som genomfartsvägar. Ibland resulterar det i olyckor som när en mopedist i våras körde på en man nere vid centralstationen. Crister Byskata, skyddsombud på Nobina, menar att det har blivit extra vanligt efter brohaveriet tidigare i somras.

– Om man står vid centralstationen en timma så har du tio till femton bilar som har passerat. På Köpmangatan är det lika vanligt om inte vanligare, säger han.

Han funderar på om det kan vara dålig skyltning som gör att en del missar att man inte får köra igenom bussgatorna. Det tror dock inte kommunens gatu- och trafikingenjör Per Bråmå på.

– Jag tror att folk absolut vet att man inte får köra där. Det är snabbare och enklare att åka där helt enkelt, säger han.

Crister Byskata tycker att lösningen är att ge polisen mer resurser till att göra en bättre trafikövervakning i staden.

– Vi har det nya fina polishuset men det mesta ska göras i Flemmingsberg. Det är skandalöst.

Per Bråmå tror också att det behövs fler poliser som kontrollerar bussgatorna så att folk inte kör genom dem. Han påpekar också att de målat bussmarkeringar på Köpmangatan efter att polisen bett dem om det. Men ytterligare åtgärder som bussgropar tror han inte på.

– Det är ganska långt att gå. Normalt sett gör man inte det på den här typen av bussgator inne i centrum. Sedan är det något som förfular. Man får ha bättre övervakning helt enkelt. Det tror jag är enda medicinen.

Ann-Kristin Gunnarsson, t.f. lokalpolischef, menar att problemet med att bilister och andra obehöriga utnyttjar bussgatorna inte är något som polisen prioriterar till vardags.

Är det något man borde prioritera?

– Kanske inte med en jättestor insats. Utan det kan räcka med att en patrull gör det. Ibland gör vi små punktinsatser på lokala problem. Då är det oftast så att man har ett pass där man säger att ”i dag har vi inriktning trafik i centrala Södertälje”. Då ser man vad man har för bekymmer för tillfället. Då kan man ställa en patrull där men just nu gör vi inte det.

Ann-Kristin Gunnarson vill inte kommentera huruvida hon tycker att polisen har tillräckliga resurser men menar att de gör prioriteringar varje arbetspass.

– Det som händer på 112 går alltid före allt annat. Sedan har man en grundplan om vad man ska jobba brottsförebyggande med. Det kan vara trafik, narkotika eller ungdomar, säger hon.