Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LT-Play: Det saknar åkarna hos nya lastbilen

Johan Stjärnström och Bengt Berggren är erfarna åkare och Scaniafantaster. För LT:s läsare tycker de till om skillnaden på den gamla och nya lastbilen.

Båda två satt bänkade framför datorn i tisdags kväll för att se lanseringen i Paris av den nya Scanialastbilen.

– Jag är lite besviken, den ser ut som vilken Scaniabil som helst. De hade inte behövt kamouflera den under testkörningen på vägarna för jag hade inte reagerat om jag sett den, säger Bengt Berggren.

– Fast det är väl det som är grejen, att det fortfarande ser ut som Scania, säger Johan Stjärnström.

Han förklarar att den stora grejen med den nya lastbilen är tyngdpunkten på bränsleförbrukningen.

– Det märks att Scania har jobbat med aerodynamiken men annars är det mest nya själva hytten invändigt, att den har plant golv så att det blir lättare för chaufförerna att röra sig i bilen, ett bättre levnadsrum, säger han.

En annan grej som tilltalar är möjligheten att individanpassa instrumentbrädan.

– Det är bra med mer flexibilitet, att man kan få bilen som man själv vill ha den och har man inget behov av extragrejerna behöver man inte betala eller bekymra sig om att de kan gå sönder, säger Johan Stjärnström.

Han kan det där med reparationer som fordonsansvarig på Nykvarnsbaserade familjeåkeriet Stjärnströms som också reparerar och servar Scaniabilar.

– Vi har gjort mycket reparationer på Scanias trailrar sista åren och så klart undrat lite vad de har testat men vi skrev på papper att inte säga något för då väntade böter, säger Johan Stjärnström.

Men helt nöjda är de inte med den nya lanseringen.

– Vi åker främst långa resor till exempel till Marocko dit det är 1 600 mil och chaufförerna är borta 16–20 dagar. Det ställer krav på förvaringsutrymme, vilket är ett minus i den nya lastbilen, säger Johan Stjärnström.

Han visar och förklarar hur överslafen i hans bil av den äldre modellen är fram

i hytten vilket ger mer skåputrymme bak, medan den nya bilen har slafen bak vilket ger sämre utrymme.

– Är man borta länge, som vi är, vill man inte riskera att bli stående i en skog utan kyl, mikro och kaffebryggare och har man det i den nya bilen blir det inget utrymme kvar för kläderna, förtydligar Bengt Berggren.

– Sedan vet vi ju inte vilka köregenskaper den nya lastbilen har, även om vi hört att de ska vara bra, säger Johan Stjärnström som efter LT:s intervju i går åkte till Jönköping för att i dag se den nya lastbilen på riktigt.

Han tycker det är bra att Scania ändå fortsätter med den äldre bilen ett tag till.

– Alla har ju inte råd att köpa en helt ny lastbil och sedan vill man gärna vänta och se vad det blir för reaktioner. Det brukar ju alltid finnas lite barnsjukdomar även om Scania sagt att den här modellen är mer testad än någonsin. Som åkare vill man inte riskera att det blir fel så man behöver stå still.

På onsdagen inleddes mässan Elmia lastbil i Jönköping där Scania för första gången visade upp lastbilen publikt på svensk mark.

– Vi känner en stor stolthet att vi får vara här, att vi får vara i Sverige och att vi dagen efter världslanseringen kan visa att Sverige verkligen är hemmamarknaden för Scania. Det är jätteviktigt för oss, säger Peter Kaméus, Scanias svenska kommunikationschef i ett pressmeddelande.