Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LT-Play: Besked om Ostlänken närmar sig

Artikel 2 av 13
Ostlänken
Visa alla artiklar

Snart kommer det. Beskedet som de längtar efter och fasar inför. Beskedet om hur Ostlänken ska dras genom Järna.

Annons

Del 1 Järna i förändring. Mats-Ola Ohlsson och Jelle van den Assem blickar över fältet mot motorvägen ett par hundra meter bort. Här någonstans ska Ostlänken, mångmiljardsatsningen på höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping, dras.

– Vi vet inget säkert, men vi har sett att det har gjorts markundersökningar där nere, säger Jelle van den Assem och pekar över fältet där orangefärgade markeringsstavar har satts ut.

Han är trädgårdsmästare på stiftelsen Norrbyvälle gård, som driver gruppbostad och daglig verksamhet för funktionshindrade i Skäve, en by precis söder om Järna tätort. Jelle van den Assems växthus är den byggnad som i dag ligger närmast motorvägen.

– Jag har funderat på alternativen. Det mest logiska är att lägga Ostlänken nära E4. Men jag har inte planterat nya fruktträd på ett tag – det är bäst att vänta tills jag vet precis hur det blir.

Rykten sprids lätt. Ett sade till och med att spåren skulle gå i allén fram emot Skäve gård. En total omöjlighet är inte det eftersom hela Skäve by – med förskola, flera företag och mer än 50 boende – ligger i den korridor inom vilken Ostlänken ska dras.

– Vi vet inte. Vi kan bara hoppas att det blir bra för vår del, säger Mats-Ola Ohlsson, stiftelsens ordförande.

Innerst inne tror han ändå på en dragning nära E4.

– Vi har förlikat oss med den tanken. Vi får ta det och hoppas att trafiken inte blir för störande.

– Men kommer den halvvägs upp hit blir den mer påtaglig. Då blir det plötsligt en fråga om vår existens.

För, som Mats-Ola Ohlsson konstaterar, värdet på fastigheterna i Skäve är litet i förhållande till de 35 miljarder kronor som hela Ostlänken beräknas kosta.

Den 23 november hålls öppet hus i Vagnhärad. Då om inte förr visar det sig vilken spårlinje som Trafikverket vill ha.

Beskedet är efterlängtat.

– Den här processen har pågått länge och lagt en kall hand över oss, till exempel när det gäller bygglov. Och vi har inte kunnat stycka av tomter. Blir spårlinjen fastställd kanske det släpper, säger Mats-Ola Ohlsson.

Lantbrukaren Holger van der Woude på Skäve gård ser också fram emot klara besked. Han arrenderar marken mot motorvägen.

– Det här kan innebära stora konsekvenser för mig. Det blir bekymmer om man tar många hektar bra odlingsmark, säger han.

Vid motorvägsavfarten håller ett antal företag som kan påverkas högst påtagligt till. Swärd bilverkstad är ett av dem.

– Det har varit folk här och mätt och det sitter pinnar mellan oss och Burger King. Men vi vet egentligen ingenting mer än att det ska gå en tågbana här någonstans, säger vd Lars Svärd.

”Mer skyddsvärt väster om motorvägen”

Ostlänken måste dras öster om E4, tycker Södertälje kommun. Men det finns faktorer som talar för att det blir tvärtom.

Ostlänken kommer in i Järna på västra sidan om motorvägen. Strax söder om Skäve skulle järnvägen kunna passera, under eller över, E4 och fortsätta på den östra sidan.

– Det viktigaste för oss är att Ostlänken dras öster om trafikplatsen i Hölö. Det finns mer skyddsvärt väster om motorvägen. Vi har gått igenom nästan kvadratmeter för kvadratmeter vilka värden som finns, säger samhällsbyggnadsstrateg Mats Johannesson.

– Men samtidigt finns det annat, som tekniska faktorer och kulturmiljön vid Tullgarn, som talar för det andra alternativet.

Ligger några bostäder illa till?

– Det är svårt att svara på, men jag tror inte det. En och annan måste nog bullerskyddas, säger Mats Johannesson.

Del 1: Ostlänken

Ett samhälle förändras ständigt – människor flyttar in och bort, bostäder byggs, butiker öppnar och slår igen. Men det finns också större skeenden, långsamma processer som pågår utan att det märks i folks vardag. I Järna är flera förändringar på gång – vilket LT nu berättar om i en serie artiklar. Första delen handlar om Ostlänken, höghastighetsjärnvägen som ska gå rakt genom Järna.