Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lönehetsen bland lärare drabbar eleverna

I skoldebatten talas det väldigt ofta om lärarlöner och karriärsteg med mera.

Detta har mynnat ut i att fokus nästan uteslutande varit på vilken kommun som erbjuder högsta lönen och vilken kommun som kan erbjuda flest förstelärartjänster. Viktiga frågor som kontinuitet i form av långvariga lärare som ger trygghet i undervisningen glöms bort.

Skoldebatten har helt enkelt genomsyrats för mycket av lärarlönerna och dess betydelse.

Nu vill regeringen återigen satsa på höjda lärarlöner. Från och med denna hösttermin, 2016, kommer kommunerna att kunna ansöka om mer statliga medel. Det handlar om tre miljarder kronor på årsbasis.

Det hör inte till ovanligheterna att höra om lärare som bytt tjänst tre gånger på två år och genom att göra detta har de kunnat höja sin lön med 7 000–10 000 kronor.

Men medan lärarna höjer sina löner tar våra elever och barn mycket skada genom att man inte får den kontinuitet som är väldigt viktig att ha, i synnerhet när man går i förskola och de lägre årskurserna.

Regeringen, oavsett färg, har de senaste åren fokuserat på helt fel reformer.

Förstelärartjänster till- delas godtyckligt och många gånger utan någon konkret kravprofil. I dag är kvaliteten på många lärosäten usel och det är på detta fokus ska ligga.

Att dela in kollegor i A- och B lag, snedvrida lönerna genom statlig inblandning och tilldela tjänster utan konkret kravprofil är allt annat än vad svensk skola behöver.

Vill man stävja den höga personalomsättningen inom lärarkåren och ändå behålla förstelärarreformen bör det villkoras med att man ska stanna på den skolan i tre år eller mer.

Det ger eleverna den kontinuitet som behövs för att bygga upp och känna förtroende för läraren.

När man diskuterar skola ska man ha eleverna i fokus och inte lönejagande lärare.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel